mainos_1098

Yhteistyössä (Sisustusarkkitehdit SIO ry)

KOLUMNI

Mano Erdvé 2019

- Vuoden liettualaisia sisustusarkkitehtikohteita valitsemassa ja ajatuksia tilan psykologiasta

artikkelikuva: Mano Erdvé 2019

Kuva: Martin Thörnblom

Keskiviikkoisena iltana Liettuan kansallismuseossa jaettiin palkinnot vuoden sisustusarkkitehtuurikohteille viidessä eri kategoriassa. Kansainvälisessä arviointiryhmässä oli allekirjoittaneen lisäksi arkkitehti Ralf Lööke Eestistä ja sisustusarkkitehti sekä Euroopan sisustusarkkitehtijärjestön puheenjohtaja Martin Thörnblom. Tuomaristo oli kovin yllättynyt kilpailijoiden äärimmäisen kovasta tasosta: laajasta joukosta osallistujia piti kunkin valita kilpailun nettisivujen avulla 40 kohdetta jatkoon, joista kahden päivän vierailun aikana ehdimme kahteenkymmeneen tutustua paikanpäällä.

Omalle osalleni jäi palkintogaalassa kuuluttaa lavalle vuoden julkisen tilan voittaja. Palkinto meni sympaattiselle mutta huolella ja näkemyksellä suunnitellulle kahvilalle Kaunuksen kaupungissa. Erityisesti voittotyössä ilahduttivat suoraan seinäpintaan maalatut uniikit maalaukset, mikä on harvinaisempaa ja työläämpää nykyaikana, kun melkein mitä tahansa voi tulostaa mille tahansa pinnalle. Toimistosisustuksia valittaessa kolmen kärkeen oli päässyt kolme erilaista co working-tilaa. Voittaja ”Light House” tarjosi konseptissaan myös yöpymistä ”co living” termillä, joko kapselissa tai omassa hotellihuoneessa. Tilasta löytyi myös joogahuone sekä ” itkuhuoneeksi” nimetty rauhoittumistila.

Jälkikäteen saimme kuulla kuinka valintamme olivat herättäneet hämmennystä, prameampia ja taiteellisempia kohteita edustaneiden ennakkosuosikkien jäädessä paitsioon palkintoja jaettaessa. Etenkin tavallisessa kerrostalossa sijainnut vajaan seitsemänkymmenen neliön asunto - joka oli jaettu taidokkaasti ja maltillisesti väreillä erillisiin tilakategorioihin - palkintopallilla aiheutti pienoista hämmennystä.

”Olette saanet valinnallanne muutoksen aikaiseksi ja hyvä niin”, totesi eräs kilpailuun osallistunut sisustusarkkitehti palkintojen jaon jälkeen, jonka kohteelle annoin ekstrapisteen ainoana kohteena, jossa oli käytetty myös tuoksuja. Kyseessä oli suuri moderni toimistokompleksi, jonka lattiapintaan maalatut, upotetut ja liimatut lehtikuviot kuljettivat liikevirtoja, niin ulkotiloissa, parkkihallissa kuin aula- ja käytävätiloissa.

Tuoksut ovat yksi ihmiseen voimakkaimmin vaikuttavista elämyksistä ja käytössä kaupallisessa suunnittelussa lähinnä grillikioskien yhteydessä. Pavlovin koira-efektillä sekä muistilohkoa vahvasti stimuloivana, niillä pystyisi sisustusarkkitehtuurissa vaikuttamaan laajemminkin kuin nykyään. Digitalisaation laput silmillämme, ei kaikista yksinkertaisimpia ratkaisuja aina osata ottaa huomioon. Voi jopa kysyä vaikuttiko vastajauhettujen papujen tuoksu alitajuisesti tuomareiden päätöksentekoon pitkän päivän jälkeen kahvilassa vieraillessa?

”Valitsemassanne kohteessa ollut vihreä väri ei ole Liettualainen. Liettualaiset reagoivat siihen erikoisesti ja voimakkaasti”, aukaisi paikalle saapunut terapeutti asuntokategorian voittajan värimaailman potentiaalisia traumatisoivia vaikutuksia Liettualaisiin. Hänen vastaanottonsa oli ollut toimistokategoriassa osana kilpailua. Paikalla oli myös vastaanoton suunnitellut arkkitehti, joka terapeutin tulkkaamana kertoi halunneensa luoda tilaan rauhoittavan ja turvallisen tunnelman maantieteilijä Jay Appletonin teorioihin nojaten: meillä kaikilla on sisäisen tarve palata takaisin Afrikan savanneille – ihmisrodun kantakotiin. Savanniteema ei tuonut kuitenkaan voittoa tällä kertaa, mutta rauhallisen ja ystävällisesti kutsuvan tunnelman kokeminen vierailemissamme kohteissa toi aina ison papukaijamerkin tuomarin muistivihkoon.

Tatu Ahlroos
Puheenjohtaja
Sisustusarkkitehdit SIO

Kuvat: Tatu Ahlroos

kuva

kuva

kuva

kuva

Mitä mieltä olit artikkelista?

vote 1 vote 2 vote 3 vote 4 vote 5

Seuraa Prointerior

Prointerior uutiskirje

UUSIMMAT

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
prointerior 3/2024

prointerior-lehti

AJANKOHTAISTA




Seuraa Prointerior
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prologistiikka »     prometalli »     proresto »     seatec »