mainos_1124

Sisustussuunnittelu

Tulevaisuuden asiakastilat ja työympäristöt rakennetaan todellisiin tarpeisiin

artikkelikuva: Tulevaisuuden asiakastilat ja työympäristöt rakennetaan todellisiin tarpeisiin

Interior Management Oy on toteuttanut Synsamin myymälät Suomeen konseptin mukaisesti jo 9 vuoden ajan, kuvassa Synsam Tripla.

Tila- ja muutosratkaisut, jotka perustuvat todellisiin tarpeisiin, helpottavat asiointia, lisäävät myyntiä sekä parantavat työnteon ja kohtaamisen laatua toimialasta riippumatta. Kun mukana on kokenut asiantuntijaorganisaatio, tilamuutokset etenevät hallitusti ja tavoitteellisesti. Interior Management huolehtii kokonaisuudesta suunnittelusta toteutukseen asiakkaan rinnalla.

Tulevaisuuden tilat rakentuvat asiakkaan tavoitteista, ymmärryksestä, joustavuudesta ja rohkeudesta ajatella uudella tavalla. Kun asiakaskäyttäytyminen ja toimintaympäristöt muuttuvat ja kehittyvät, myös tilojen on vastattava tavoitteita. Vaatimusten kasvaessa asiakkaat tarvitsevat rinnalleen asiantuntevan kumppanin, joka ymmärtää osapuolten odotukset ja tavoitteet.

Interior Management vastaa tilasuunnittelun ja toteutuksen tavoitteisiin palvelukokonaisuudella, jossa tarvekartoitus, suunnittelu, projektijohto, hankinnat, aikataulutettu toteutus ja sovittu budjetti toteutuvat tilaajalle saumattomasti.

”Palvelumallimme rakentuu kumppanuudelle ja kokonaisuuden hallinnalle. Vastaamme muutoshankkeen kokonaisuudesta alusta loppuun eli tarvekartoituksesta ja suunnittelusta toteutukseen, asiakkaan tavoitteet ja tilan erityispiirteet huomioiden. Tilamuutos toteutetaan avaimet käteen -periaatteella”, sanoo Interior Managementin toimitusjohtaja Juha Niemi.

Palvelutarjonnasta räätälöidään juuri asiakkaan tarpeita vastaava kokonaisuus, ja palvelu skaalautuu asiakkaan tarpeiden mukaan yksittäisestä tuotteesta laajoihin tilamuutoksiin. Lopputuloksena syntyvät tilat, jotka palvelevat aidosti asiakkaan kaikkia tavoitteita.


Liiketoimintajohtaja Simo Laine (vas.) ja toimitusjohtaja Juha Niemi ovat Interior Managementin tuoreimmat vahvistukset.

Tilantajua, toimivuutta ja täsmällisyyttä

Aiemmin nimellä Interior Consulting toiminut Interior Management on toteuttanut vaativia tilamuutoksia ja tilaratkaisuja liike-, ravintola- ja työympäristöihin sekä tapahtumiin jo yli 30 vuoden ajan. Uusi nimi kiteyttää Interior Managementin vuosien varrella hioutuneen toimintamallin, jossa projektinjohto on avain toimivien ja käyttäjälähtöisten tilojen toteutukseen.

Interior Managementin valtakunnallinen yhteistyökumppaniverkosto koostuu yli sadasta luotettavasta osaajasta. Laaja ja monialainen tiimi mahdollistaa sen, että jokaiseen hankkeeseen voidaan valita juuri oikeat tekijät.

”Toimitilat, työympäristöt, liiketilat, myymälät, kahvilat ja ravintolat asettavat kukin omat vaatimuksensa tilamuutoksen suunnittelulle ja toteutukselle. Kun käytettävissä on eri alojen asiantuntijoita, voidaan jokaiseen hankkeeseen valita juuri ne tekijät, jotka tuntevat kyseisen toimialan erityistarpeet ja osaavat vastata niihin”, sanoo Niemi.

Verkoston osaaminen kattaa koko tilamuutoksen elinkaaren: tarvekartoitukset, suunnittelun, materiaalihankinnat, valmistuksen, logistiikan, kalustamisen, rakentaminen, pintakäsittelyt, LVI-, sähkö- ja datatyöt sekä ylläpidon.

”Tilamuutoksen kokonaisuuden koordinointi ei jää asiakkaan vastuulle. Projektinjohtomme kokoaa yhteen eri osa-alueet ja varmistaa, että hanke etenee hallitusti ja pysyy sekä aikataulussa että budjetissa”, kertoo Interior Management Oy:n liiketoimintajohtaja Simo Laine.


Onnistuneen projektin taustalla on asiakkaan tarpeiden ja toiveiden ymmärrys. Kuvassa Ravintola Roima, jonka toteutuksessa haluttiin minimoida hiilijalanjälki.

Tilojen suunnittelu alkaa aina asiakkaan tavoitteista ja tarpeista

Interior Management tunnetaan erityisesti myymälä- ja liiketilamuutoksista. Yritys on muun muassa toteuttanut vuodesta 2016 alkaen jo 73 optikkoliikettä Synsam Finlandille eri puolilla Suomea. Nyt Interior Managementin konseptoitu osaaminen asiakaskokemuksen ja brändin mukaisesta tilasuunnittelusta suuntautuu yhä vahvemmin myös toimitilojen ja työympäristöjen kehittämiseen.

”Työympäristöjen suunnittelu on parhaillaan murroksessa. Koronapandemian jälkeinen aika on muuttanut pysyvästi käsitystä siitä, mitä varten toimistot ovat olemassa ja millaisia niiden tulisi olla. Etä- ja hybridityö ovat tulleet jäädäkseen, ja työnantajat etsivät keinoja tehdä toimistosta jälleen houkutteleva kohtaamispaikka”, Niemi sanoo.

Onnistuneen tilamuutoksen taustalla on ymmärrys siitä, mitä varten tiloja tarvitaan ja miten ne tukevat työn tekemistä. Tarvekartoituksella selvitetään organisaation todelliset tarpeet. Se voi sisältää johdon haastatteluja, henkilöstökyselyitä ja työnteon mallien analysointia. Usein jo pienellä panostuksella saadaan esiin näkemyksiä, jotka ohjaavat suunnittelua oikeaan suuntaan.

Kun tarve on kirkastettu, siirrytään suunnitteluun. Tarvekartoituksen pohjalta laaditaan toiminta-analyysi, joka määrittää tilatarpeet ja niihin sopivat ratkaisut. Näitä voivat olla esimerkiksi kalusteet, tilajako tai tekniset järjestelmät.

Interior Managementin lähestymistapa on kokonaisvaltainen: suunnitelma sisältää tilajaot, kalusteratkaisut, sähkön, datan ja LVI:n ja kaiken muun, mitä toimiva työympäristö vaatii. Palvelukokonaisuudessa yhdistyvät käyttäjäkokemus, tilatehokkuus ja yrityskulttuurin tukeminen.


Interior Management Oy:n toimitusjohtaja Juha Niemi.

Puuratkaisuja ja kotimaisuutta esteettisesti ja vastuullisesti

Materiaalivalinnoilla on keskeinen rooli siinä, miten tilat koetaan ja miten ne tukevat työntekoa. Interior Management hyödyntää puuta monipuolisesti muun muassa tilanjakoratkaisuissa, erikoisrakenteissa ja kalusteratkaisuissa.

Esimerkiksi optikkoketju Synsam on edelläkävijä myös elinkaariajattelussa. Heidän tutkimushuoneensa rakennetaan heidän tarpeisiinsa suunnitelluista elementeistä, jotka lyhentävät kohteen toteutuksen läpimenoaikaa merkittävästi. Elementit asennetaan paikan päällä ilman rakennusjätettä, ja ne voidaan helposti purkaa ja käyttää uudelleen seuraavassa kohteessa.

"Suomessa kotimaisia materiaaleja hyödynnetään sisätiloissa yllättävän vähän. Me haluamme olla mukana muuttamassa tätä asetelmaa. Kotimaisella puulla luodaan tilaratkaisuihin ja sisustukseen lämpöä, rauhaa ja ajattomuutta", sanoo Niemi.

Interior Managementille kotimaisen puun käyttö on jatkossa yhä tärkeämpi painopiste ja samalla vastuullinen valinta. Puu tuo tiloihin luonnonläheisyyttä ja rauhoittavaa tunnelmaa, ja sen käyttö tukee kestävää rakentamista.

Kotimaisuus näkyy myös Interior Managementin kiertotaloutta tukevissa ratkaisuissa. Kalusteita kierrätetään ja kunnostetaan yhteistyössä pitkäaikaisten kumppaneiden kanssa. Monet asiakkaat arvostavat mahdollisuutta hyödyntää kierrätyskalusteita sekä kustannussyistä että vastuullisuuden näkökulmasta.

Kestävien ratkaisujen rinnalla joustavuus on noussut keskeiseksi vaatimukseksi tilasuunnittelussa. Muuttuvat tilanteet, kuten organisaatiomuutokset tai tilapäiset laajennustarpeet, vaativat ratkaisuja, jotka mukautuvat nopeasti ilman raskaita investointeja.

Interior Managementin vuokrauspalvelu tarjoaa mahdollisuuden kalustaa tilat ilman raskaita investointeja. Kalusteita, puhelinkoppeja ja vetäytymistiloja voidaan ottaa käyttöön kuukausiveloituksella, juuri silloin kun niitä tarvitaan.

”Työympäristöjen suunnittelu ei ole vain neliöiden optimointia, vaan strateginen osa organisaation toimintaa. Tähän muutoksen haluamme vastata yhdistämällä tilat, ihmiset ja tavoitteet toimivaksi kokonaisuudeksi”, summaa Niemi.

Tutustu, miten tilat voivat tukea työntekoa paremmin: www.interiormanagement.fi

Teksti: Meri Böhm
Kuvat: Triplan Synsam
Kuvaaja: Jari Porttila

Mitä mieltä olit artikkelista?

vote 1 vote 2 vote 3 vote 4 vote 5

Seuraa Prointerior

Prointerior uutiskirje

UUSIMMAT

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
prointerior 2/2025

prointerior-lehti
mainos_1135

AJANKOHTAISTA




Seuraa Prointerior
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prologistiikka »     prometalli »     proresto »     seatec »