mainos_314

Kalusteet ja varusteet (kylpyhuone, saniteettitilat)

Märkätiloihin haetaan yksilöllisiä ratkaisuja

artikkelikuva: Märkätiloihin haetaan yksilöllisiä ratkaisuja

Kuva: Hansgrohe Suomi


Kylpyhuoneiden sisustuksen suunnittelu on siis yksilöllistä, jopa voimakkaammin kuin vielä pari vuotta sitten. Märkätiloihin halutaan toimivia kokonaisuuksia ja yhtenäistä ilmettä. Kalusteet kehittyvät yhä ekologisemmiksi ja hygieenisemmiksi, mutta myös monin tavoin innovatiivisiksi.

kuva
Kuva: Geberit Oy

Joustavia ratkaisuja ja parempaa hygieniaa

Nykypäivän kylpyhuoneissa on paljon pelkistettyä sisustusta sekä luonnon inspiroimia kalusteita.

”Myös kylpyhuonetilan toiminnallisuus on tärkeä suunnitteluperuste”, luonnehtii Geberit Oy:n tuoteasiantuntija Kristina Närevuori.

”Yleisimpiä luonnonsävyjä ovat perinteisen valkoisen lisäksi muun muassa vaalea hiekka, greige, tumma puu sekä laava. Kylpyhuoneisiin ja muihin märkätiloihin halutaan myös yhä laadukkaampia ja kulutusta kestäviä materiaaleja.”

”Seinille asennettavat wc-istuimet ovat yleistyneet kylpyhuoneissa.

Parempaa kestävyyttä vesikalusteisiin on saatu esimerkiksi uusilla pinnoitteilla. Osa pinnoitteista lisää myös kalusteiden hygieniaa ja puhdistettavuutta.

”Seinille asennettavat wc-istuimet ovat yleistyneet kylpyhuoneissa. Tällaisiin kalusteisiin voidaan yhdistää myös hajunpoistoratkaisuja, kuten huuhtelupainikkeen taakse asennettavia ja keraamisella suodattimella varustettuja hajunpoistajia.”

”Seinäasennusratkaisut myös helpottavat märkätilan lattian puhdistusta”, Närevuori muistuttaa.

Uutta ajattelua kylpyhuoneisiin

Usein kylpyhuoneisiin halutaan yksilöllistä sisustusta. Tämä on näkynyt esimerkiksi tuotevaihtoehtojen lisääntymisenä.

”Nyt huuhtelupainikkeisiin on saatavilla 30 uutta värivaihtoehtoa. Mukana ovat messinki, betoni, punakulta, musta kromi ja liuskekivi”, Närevuori luettelee.

”Huuhtelupainikkeet ja hanat voivat toimia myös kosketusvapaasti. Hygieniaa voidaan edelleen parantaa asentamalla huuhtelukauluksettomia seinä-wc-istuimia.”

Lisää värivaihtoehtoja on tullut myös kylpyhuoneiden lattiakaivoihin.

kuva
Kuva: Geberit Oy

”Luonnonvärit tuovat kodinomaisuutta kylpyhuonetiloihin. Uudet linjalattiakaivot voivat olla mustan kromin tai shamppanjanvärisiä. Ne soveltuvat hyvin yhteen isojen keraamisten laattojen kanssa”, Närevuori vakuuttaa.

Geberit toi huhtikuussa Suomen markkinoille seitsemän erilaista kylpyhuoneiden kalustemallistoa.

”Näissä kalusteissa on paljon joustavia ja harkittuja säilytysratkaisuja. Kalusteet ovat sekä kosteutta että kulutusta kestäviä. Niiden materiaaleissa yhdistyvät lasi, metalli, maalatut pinnat ja viimeistelty puu”, kertoo Närevuori.

”Uutuuksiin kuuluvat esimerkiksi korkea kaappi kahdella vetolaatikolla (ns. apteekkarinkaappi) sekä peilikaappi, joka on valaistu sisältä ja jonka takaseinässä on peili. Säilytyslaatikot ovat ovien sisäsivuilla.”

”Tämäntyyppisillä ratkaisuilla kylpyhuoneisiin saadaan uutta ajattelua, yhtenäistä tyyliä sekä toimivuutta.”


Pelkistettyjä värejä ja uusia ohjausjärjestelmiä

Hansgrohen Pohjoismaiden tuotepäällikkö Henri Kuntze arvioi digitaalisten ratkaisujen yleistyvän kylpyhuoneissa ja muissa märkätiloissa.

”Digitaalisuus tarkoittaa eri tuotteissa erilaisia asioita. On mahdollista esimerkiksi hyödyntää high end -tuotteissa yhteensopivien ohjausjärjestelmien mahdollisuuksia, jolloin kylpyhuoneisiin saadaan vaikkapa monenlaisia valaistuksia ja erilaisia tunnelmia”, Kuntze selittää.

”Tämä suuntaus varmasti jatkuu. Sen avulla käyttäjä voi myös saada esimerkiksi lisätietoja vedenkulutuksestaan tai havaita vuotoja putkistossa.”

Kuntzen mukaan on keskeistä, että ohjausjärjestelmät ovat yhteensopivia talon muiden järjestelmien kanssa.

kuva
Kuva: Hansgrohe Suomi

”Markkinoille on tullut myös monia uudenlaisia tuotteita – vaikkapa täysin uudella tavalla muotoiltuja sadesuihkuja, joissa on myös käytetty uusia materiaaleja, kuten alumiinia.”

”Kylpyhuoneisiin halutaan uutta designia, monesti myös yksilöllisiä värejä ja materiaaleja. Myös tapaa, jolla vesi virtaa, voidaan muotoilla.”

Esimerkkinä Kuntze mainitsee Rainfinity-suihkun, jossa suihku koostuu tuhansista mikrohienoista pisaroista.

Musta väri standardiksi

Viime aikoina esimerkiksi musta väri on yleistynyt monissa kylpyhuoneratkaisuissa.

”Musta väri on oikeastaan tullut uudeksi standardiksi. Se ei ole enää erikoisuus”, Kuntze toteaa.

”Mustan ja kromin rinnalla on toki käytössä paljon erilaisia metalli- ja muita värejä. Valmistajien perusmalleissa on oltava noin puolenkymmentä tehdasvalmisteista väriä – ainakin musta, kromi, messinki ja mattavalkoinen.”

Eurooppalaiset märkätilakalusteiden valmistajat pitävät Kuntzen mukaan Pohjoismaita tavallaan erillisenä markkina-alueena, joka suosii sisustuksissa esimerkiksi mattavalkoista ja vaaleita perussävyjä.

kuva
Kuva: Hansgrohe Suomi

”Maailmalla puhutaan Nordic simplicity -tyylistä, johon kuuluu pelkistettyjä värejä ja harmaasävyjä. Tähän voidaan toki yhdistää eleganssityylejä: pronssia, mustaa, lasia ja marmoria. Toinen trendi on Urban industrial -tyyli, jossa voi olla vaikkapa pelkistettyä betoniseinää.”

”Harmaansävyiseen ympäristöön voidaan sitten sijoittaa metallinsävyisiä hanoja ja suihkuja, mutta myös muunlaisia yhteensopivia tuotteita, kuten pyyhetankoja tai kosmetiikkapulloja.”

Rajoja rikkovaa suunnittelua

Hanat voivat olla tyyliltään minimalistisia – tai vaihtoehtoisesti erittäin näyttäviksi muotoiltuja.

”Eleganssityylissä käytetään muotoillumpia hanoja. Tyylit ovat tulleet viime vuosikymmeninä yhä tärkeämmiksi. Suunnittelijat pyrkivät monesti myös yksilöllisiin ratkaisuihin, jotka voivat rikkoa rajoja”, Kuntze huomauttaa.

”On tärkeää, että vesikalusteet sopivat yhteen kylpyhuoneen muiden kalusteiden kanssa. Kun trendejä on paljon, yhteensopivuudessa on haastetta suunnittelijoille.”

Vesikalusteiden suunnitteluun ja valintaan vaikuttavat myös Suomen uudet määräykset, jotka tulivat voimaan vuoden 2020 alussa. Uusi, muista EU-maista poikkeava vaatimus vesipaineen alaiseksi joutuvien messinkisten rungon osien valmistuksesta pakottaa valmistajat tarkastamaan ja mahdollisesti muuttamaan Suomessa myytäviä tuotteita.

”Yksi uusi suuntaus on, että muovin käyttö eri tuotteissa lisääntyy. Aina tarvitaan uutta ajattelua”, Kuntze muistuttaa.


Ekologisuutta ja kestäviä kalusteita

Suomessa aiemmin Sanka Oy:nä tunnettu kylpyhuonekalustetoimittaja INR (Iconic Nordic Rooms) valmistaa nykyään muun muassa suihkuseiniä Ruotsin Malmössä ja muita kylpyhuonekalusteita Jönköpingissä.

”Kylpyhuoneiden sisustus on nyt aika pelkistettyä skandinaavista vaaleaa linjaa. Mukaan on tullut myös jonkin verran mustia kylpyhuonekokonaisuuksia”, sanoo INR:n maajohtaja Petteri Tarkio.

Tarkio korostaa, että ekologisuus ja kestävä kehitys ovat nykyisin tärkeitä kysymyksiä alalla.

kuva
Kuva: INR

”Tuotteiden valmistus pyritään saamaan aiempaa energiatehokkaammaksi. Viime vuodesta lähtien esimerkiksi INR:n valmistamat kylpyhuonekalusteet ovat olleet Joutsenmerkki-tuotetietokannassa.”

Toisaalta kylpyhuoneisiin halutaan kehittää myös entistä kestävämpiä kalusteita.

”Varsinkin saunalla varustetuissa kylpyhuoneissa voi olla varsin korkea suhteellinen kosteus, mikä aiheuttaa omat haasteensa.”

”Kylpyhuoneisiin halutaan kehittää entistä kestävämpiä kalusteita.

”Tuotteiden pinnoite on saatu TX Top Extreme™ -lakan avulla kestäväksi. Myönnämme suihkutilakalusteille peräti 15 vuoden takuun”, Tarkio lupaa.

Hotelleissa halutaan yhtenäistä ilmettä

Myös tuotteiden käyttäjäturvallisuus on märkätiloissa oleellinen kysymys.

”Esimerkiksi suihkuseinien laseissa käytetään SafeTech-turvakalvoa, joka lisätään karkaistun lasin päälle. Yleensäkään karkaistu lasi ei särkyessään hajoa teräväkulmaisiksi sirpaleiksi, mutta kalvo vielä varmistaa sen, että lasinpalat eivät leviä lattialle”, selittää Tarkio.

kuva
Kuva: INR

”Suojausmenetelmä on paljolti samantyyppinen kuin autojen tuulilaseissa.”

Tarkion mukaan INR valmistaa Ruotsissa nykyisin yli 100 000 suihkuseinää vuosittain. Yhtiön toimittamia suihkutilakalusteita on asennettu muun muassa useisiin Suomen telakoilla rakennettuihin suuriin risteilyaluksiin.

”Toimitamme paljon märkätilakalusteita myös hotelleihin ja muihin julkisiin tiloihin”, Tarkio mainitsee.

”Esimerkiksi Scandic-ketjulla on kaikissa Pohjoismaissa hotelleja. Niiden kylpyhuoneet halutaan rakentaa miljööltään samantyyppisiksi eri maissa. Hotellit pyrkivät saamaan aikaan yhtenäistä ilmettä, jonka asiakkaat tunnistavat.”

Teksti: Ari Mononen

Mitä mieltä olit artikkelista?

vote 1 vote 2 vote 3 vote 4 vote 5

Seuraa Prointerior

Prointerior uutiskirje

mainos_335

AJANKOHTAISTA




Seuraa Prointerior
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »