mainos_1062

Yhteistyössä (Julkisivuyhdistys JSY ry)

KOLUMNI

Julkisivuyhdistyksen vuosittainen markkinatutkimus:

Puulla vankka asema uudis- ja korjausrakentamisessa

artikkelikuva: Julkisivuyhdistyksen vuosittainen markkinatutkimus:

Suomessa on vajaa 1,3 miljoonaa parveketta, joista noin 1,5 prosenttia uusitaan vuosittain.

UUDISRAKENTAMISESSA PUUJULKISIVUT ovat edelleen yleisin julkisivumateriaali noin 35 %:n osuudella.

Puulla on vankka asema myös korjausrakentamisessa, sillä suurin osa korjausrakentamisesta kohdistuu puuhun.

Tiedot käyvät ilmi Julkisivuyhdistyksen vuosittain teettämästä Julkisivujen Markkinat 2021 -tutkimuksesta. Sen on toteuttanut Forecon Oy.

Tutkimuksessa tarkastellaan koko julkisivumarkkinan kehitystä vuoteen 2005 verrattuna. Siinä on selvitetty myös eri materiaalien jakaantumista julkisivumarkkinoilla.

Tietoa materiaalikohtaisesta jakaumasta

Kun tarkastellaan uudisrakentamista, metallijulkisivut ovat toiseksi yleisin julkisivumateriaali. Runsas asuinkerrostalojen rakentaminen on kasvattanut betonin ja rapattujen julkisivujen määrää ja myös tiilen määrä on kasvanut. Muut julkisivumateriaalit, lähinnä levyt, ovat kasvattaneet suosiotaan jo pidemmän aikaa mm. tuulettuvuusominaisuuksiensa vuoksi.

Korjausrakentamisessa suurin osa kohdistuu rakennuskannan yleisimpään materiaaliin eli puuhun. Metallisten julkisivujen määrä on iso myös korjaamisessa ja se kasvoi viime vuonna.

Julkisivulevyjen käyttö korjaamisessa on lisääntynyt ja kasvoi viime vuonna noin 10 %. Neljänneksi käytetyin julkisivumateriaali korjaamisessa oli rappaus. Määrä kasvoi viime vuonna paljon, mutta määrä olikin vuonna 2019 poikkeuksellisen matala.

Asuntorakentaminen vauhdittaa julkisivumarkkinaa

Uusia julkisivuja rakennettiin viime vuonna noin 8,0 miljoonaa neliömetrin ja korjattiin noin 3,1 miljoonaa neliömetrin edestä.

Julkisivutuotannon ennustetaan tänä vuonna vähenevän uudistuotannossa ja toimitiloissa, mutta kasvavan asuinrakentamisessa noin +4 %.

Ensi vuonna asuinrakentamisen julkisivujen tuotantomäärän arvioidaan kääntyvän laskuun ja toimitilojenkin lievän laskun jatkuvan.

Julkisivujen korjaamisen määrä laski viime vuonna ja hankkeiden vähäisyys vaikuttaa tänäkin vuonna. Ensi vuodelle julkisivujen korjausrakentamisen kuitenkin arvioidaan hieman kasvavan, mutta pysyvän edelleen alle laskennallisen tarpeen.

Julkisivukorjaamisen korjausvelka kasvaa edelleen

Julkisivujen korjaamisen määrä kasvoi viime vuonna 600 000 neliömetriä edellisvuodesta. Kasvua oli hieman odotettua enemmän. Korona lisäsi pienkohteiden julkisivukorjaamista.

Vuonna 2021 korjausrakentamisen määrän arvioidaan pysyvän tämän vuoden tasolla. Ensi vuonna julkisivujen korjausrakentamisen kokonaismäärän uskotaan kasvavan ammattimaisen korjaamisen piristyessä koronan jälkeen, mutta määrän jäävän vielä selvästi alle laskennallisen tarpeen.

Laskennallisen korjaustarpeen määrän arvioidaan olevan noin 5,5 miljoonaa neliömetriä.

”Olemassa oleva rakennuskanta on valtavan suuri osa, lähes puolet koko kansallisvarallisuudestamme, ja siksi rakennuskannan riittävä ylläpito on kansantalouden kannalta merkittävä asia. Julkisivut ottavat vastaan jatkuvasti haastavammaksi käyvät sääolosuhteet, joten niiden oikein ajoitetut korjaukset ovat suuressa roolissa kyseisestä kansallisvarallisuuden osasta huolehdittaessa. Jatkuvasti kasvava korjausvelka on huolestuttavaa, mutta onneksi tutkimuksen mukaan julkisivumarkkinat monipuolistuvat jatkuvasti, mikä toivottavasti myös osaltaan kannustaa vaihtoehtojen lisääntyessä korjaamiseen”, Julkisivuyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Toni Pakkala toteaa.

TEKSTI JA KUVA: RIINA TAKALA-KARPPANEN / JULKISIVUYHDISTYS RY

Jäsenyrityksille jäsenetuhintainen ja muille 4 000,00 euron hintainen tutkimusraportti on tilattavissa www.julkisivuyhdistys.fi.

Lisätietoja tutkimuksesta toiminnanjohtaja Peter Lind, toiminnanjohtaja@julkisivuyhdistys.fi, puh. +358 40 356 5995.

Mitä mieltä olit artikkelista?

vote 1 vote 2 vote 3 vote 4 vote 5

Seuraa Prointerior

Prointerior uutiskirje

UUSIMMAT

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
prointerior 1/2024

prointerior-lehti
mainos_1052
mainos_1036

AJANKOHTAISTA




Seuraa Prointerior
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prologistiikka »     prometalli »     proresto »     seatec »