mainos_1009

Projektiesittelyt (kohteessa mukana)
Runko ja rakennustuotteet (julkisivutuotteet, lasituotteet)

Digiprintattu lasijulkisivu on vaikuttava

artikkelikuva: Digiprintattu lasijulkisivu on vaikuttava

Lasirakentaminen tuo rakennukseen arvokkuutta, ja luonnonvalo parantaa sisätilojen viihtyisyyttä. Digiprinttauksella lasijulkisivuun voidaan toteuttaa haluttu ilme. Printti toimii samalla näkösuojana, mutta ei peitä näkyvyyttä ulos.

Itä-Helsingin Lasin rakennuttamaan Kiinteistö Oy Herttoniemen Ankkuriin toteutettiin näyttävä julkisivulasitus, jonka digiprinttaus antaa näkösuojaa sekä liittää rakennuksen osaksi kaupunkimaisemaa ja lasirakentamisen historiaa.

”Rakennusluvan saamiseksi kiinteistön julkisivun tuli olla edustava. Meillä on lasirakentajina pitkä kokemus upeista lasijulkisivuista, joten lasi oli luonteva valinta julkisivumateriaaliksi. Arkkitehti Jukka Turtiainen ehdotti jo kaavavaiheessa julkisivuun digiprinttiä, joka esittää 1700-luvun lasiverstasta”, kertoo yrittäjä Matti Martikainen Itä-Helsingin Lasi Oy:stä.

Itä-Helsingin Lasi on täyden palvelun lasiliike, joka tarjoaa korjaus-, rakennus-, sisustus- ja erikoislaseja sekä huolto- ja lasituspalveluja. Itä-Helsingin Lasin toimitilat sijaitsevat Kiinteistö Oy Herttoniemen Ankkurissa. Lisäksi kiinteistössä toimivat rakennuskonevuokraamo ja autokorjaamo.

Julkisivu- ja ikkunalasit kohteeseen toimitti Rakla Tampere Oy. Rakla Tampere on perinteikäs lasinjalostaja, joka valmistaa monipuolisia tasolasituotteita rakennusteollisuuden tarpeisiin kotimaisille asiakkaille. Silkkipaino ja digiprinttaus ovat keskeinen osa monia julkisivuprojekteja.

”Raklalla on vankka kokemus julkisivulasituksista ja printeistä, ja yhteistyö oli helppoa ja sujuvaa”, sanoo projektipäällikkö Antti Vartiainen Itä-Helsingin Lasista.

kuva

Kuvankäsittely tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia

Julkisivun 1700-luvun lasiverstasta esittävä kuva löytyi vanhasta tietosanakirjasta, eikä iäkkään kuvan laatu sellaisenaan riittänyt painamiseen. Kuvan käsittelystä, sovittamisesta ja painamisesta vastasi Rakla.

”Teimme tiivistä yhteistyötä Itä-Helsingin Lasin kanssa oikeanlaisen lopputuloksen varmistamiseksi. Printtiasiantuntijamme muokkasi kuvasta riittävän tarkan ja skaalasi sen sopivaan kokoon. Mallikappaleiden avulla varmistettiin, että ulkoasu vastasi asiakkaan toiveita”, kertoo Rakla Tampere Oy:n tehtaanjohtaja Visa Seppälä.

Kuvankäsittelyn avulla haastavistakin kuvista voidaan toteuttaa näyttävä lopputulos. Tarkkuuden lisäksi huomioitiin riittävä peittävyys.

”Julkisivuprintti päästää sisään luonnonvaloa, mutta toimii näkösuojana ulkoa sisään. Osaa tiloista käytetään verstaana, joten printti varmistaa kiinteistön edustavan ulkonäön”, Martikainen sanoo.

kuva

Lasi täyttää tiukat tekniset vaatimukset

”Toimitimme kohteeseen kolminkertaiset karkaistut eristyslasit, jotka täyttivät äänen- ja lämmöneristävyysvaatimukset sekä turvavaatimukset. Olimme mukana projektissa jo suunnitteluvaiheessa, joten pystyimme tarjoamaan erilaisia vaihtoehtoja”, Seppälä kertoo.

Raklan tekniset asiantuntijat koostivat kohteen julkisivuun tekniset vaatimukset täyttävän lasipaketin. Koko julkisivuratkaisu on lasia usein käytetyn kaksoisjulkisivun sijasta. Julkisivu toteutettiin kolmesta lasikerroksesta.

”Sisimpänä on lämpöä ja ääntä eristävä laminoitu turvalasi ja keskimmäisenä lämpöä hyvin eristävä karkaistu selektiivilasi. Printti tehtiin uloimpana olevaan karkaistuun turvalasiin”, kuvailee Seppälä.

”Julkisivun ovien profiilit eivät erotu lasisesta julkisivusta ulkopuolelta. Ovet ovat lasia karmien päälle saakka”, Martikainen lisää.

Lisätietoja: lasiliike.fi ja www.rakla.fi

Teksti: Merja Maukonen

kuva

kuva

Mitä mieltä olit artikkelista?

vote 1 vote 2 vote 3 vote 4 vote 5

Seuraa Prointerior

Prointerior uutiskirje

UUSIMMAT

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
prointerior 4/2024

prointerior-lehti



Seuraa Prointerior
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prologistiikka »     prometalli »     proresto »     seatec »