mainos_846

Yhteistyössä (Sisustussuunnittelijat SI)

Tapaus QUU Design

Immateriaalioikeuksien hyödyntäminen on osa brändinrakennusta

Sisustussuunnitteluprojektien yhteydessä syntyy usein kokonaan uusia tuotteita. Juuri näin sai alkunsa myös Heli Mäkirannan suunnittelema moderni saarnesta ja käsinpuhalletusta lasista valmistettu QUU-valaisin.

Kaunis riippuvalaisin sai nopeasti paljon näkyvyyttä ja sen markkinoimiseksi perustettiin erillinen yritys. Omassa sisustussuunnittelutoimistossaan työskennelleellä Helillä oli kokemusta yritystoiminnasta, mutta tuotteistamisen ja tuotteiden suojaamisen suhteen kaikki piti selvittää perusteellisesti itse.

Mäkiranta ymmärsi jo alkuvaiheessa brändin ja tuotteen suojaamisen tärkeyden, ja alussa suojaaminen hoidettiin lähinnä kotimaan markkinoita ajatellen mallisuojalla ja tavaramerkillä. Myöhemmin kansainvälistymisen myötä suojausta on laajennettu myös Suomen ulkopuolelle, ja näitä asioita hoitaa asiaan erikoistunut lakitoimisto asiantuntijoineen.

Tuotteen lisäksi suojata kannattaa myös brändiä, sillä suojauksen tekemättä jättäminen altistaa useille riskeille. Joku muu voi tällöin rekisteröidä samalla nimellä tuotteesi, yrityksesi tai niiden kanssa samankaltaisen nimen, jolloin joudut vaihtamaan nimen myöhemmin. Etenkin kansainvälistymisen yhteydessä tämä voi aiheuttaa suuria ongelmia, ja pahimmillaan esim. joku paikallinen toimija voi rekisteröidä brändisi omiin nimiinsä ja jopa estää tuotteittesi valmistuttamisen tai viennin kyseiseen maahan. Brändin suojaamisesta on hyötyä myös, mikäli haluaa myöhemmin myydä brändin.

Tuotteiden kopiointi ja muut väärinkäytökset ovat oma lukunsa, ja monet yritykset suojaavatkin tuotteitaan ja brändiään ensisijaisesti niitä vastaan. Aasiassa kopiointi on villiä, mutta samaa tapahtuu myös Suomessa. Tärkeää on hoitaa tuotteen ja brändin suojaus kuntoon heti idean syntymisen jälkeen, tällöin on vahvoilla myös kopiointia vastaan. Suojausmahdollisuudet kannattaa selvittää nopeasti, sillä mm. mallisuojan rekisteröiminen edellyttää mallin olevan uusi. Uudeksi tulkintaa koskee niin sanottu armonaika (grace period), jolloin tietyin edellytyksin mallin voi julkaista ja sitä voi käyttää ilman rekisteröintiä menettämättä sen uutuusarvoa. Tällaista armonaikaa ei kuitenkaan tunneta kaikissa maissa, joten lähtökohtana kannattaa pitää riittävän suojauksen hoitamista kuntoon ennen tuotteen julkistamista.

Helin vinkit
- Keskity kärkituotteeseen
- Hoida suojaus kuntoon: mieluiten heti kansainvälisesti, mutta edes kotimaassa mallisuojalla ja tavaramerkillä heti idean synnyttyä
- Etsi oikeat yhteistyökumppanit, tarkista taustat ja hoida sopimukset kuntoon kirjallisesti
- Kokeile rohkeasti tuoteideaa, sillä koskaan ei voi etukäteen tietää mistä tuotteesta tulee klassikko!
Brändin suojaus tavaramerkillä
- Tavaramerkki antaa oikeuden kieltää kilpailijoita käyttämästä sekoitettavissa olevaa merkkiä.
- Rekisteröinti onkin tehokas tapa saada suojaa omalle brändille. Tavaramerkki voi olla mm. sana, kuvio, kirjainyhdistelmä, iskulause, ääni tai jopa tietty väri.
- Tavaramerkki on erottautumisväline, joka yksilöi sinun yrityksesi tuotteet ja palvelut muiden vastaavista. Se on myös yrityksen aineetonta omaisuutta ja tehokas markkinoinnin ja brändin rakentamisen väline.

Kirjoittajat: Maarit Lintunen, Suvi-Maria Silvola ja Hanna Puolakka Heli Mäkirannan haastattelun pohjalta.

Mitä mieltä olit artikkelista?

vote 1 vote 2 vote 3 vote 4 vote 5

Seuraa Prointerior

Prointerior uutiskirje

UUSIMMAT

AJANKOHTAISTA




Seuraa Prointerior
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prologistiikka »     prometalli »     proresto »     seatec »