mainos_986

Kalusteet ja varusteet (tekstiilit, verhoilut)
Sisäpinnat ja tilaosat (matot, tekstiilit, sisäverhous, tapetit)

Heimtextil 2024: sisustustekstiilit palaavat kukoistukseensa

artikkelikuva: Heimtextil 2024: sisustustekstiilit palaavat kukoistukseensa

KUVA: © PIETRO SUTERA / MESSE FRANKFURT

Tämän vuoden Frankfurtin Heimtextil-messuilla sekä näytteilleasettajien että vierailijoiden määrä oli noususuunnassa. Arkkitehdit ja sisustussuunnittelijat pääsivät jälleen nauttimaan laajasta Interior.Architecture.Hospitality -ohjelmasta. Kestävä kehitys oli vahvasti pinnalla.

HEIMTEXTIL ON opittu tuntemaan jo yli 50 vuoden ajan maailman merkittävimpänä sisustus- ja kodintekstiilien kansainvälisenä ammattitapahtumana ja viime vuosina myös merkittävänä projektisisustamisen ammattiareenana. Tämän vuoden messut osoittivat, että Heimtextil todella on sitä mitä suurimmassa määrin.

Maailmalla vallinneiden ja yhä vallitsevien kriisien jälkeen ja niistä huolimatta Heimtextil kokosi yhteen näytteilleasettajia ja messuvieraita kaikkialta maailmasta. Messuvieraita oli mukana 46 000. Merkillepantavaa oli se, että ylimpien ostopäätöksiä tekevien päättäjien osuus oli entistä suurempi, 78 % ostajista. Näytteilleasettajien lukumäärä oli 2 838, mikä yltää lähes koronaa edeltävien huippuvuosien lukemiin.


KUVA: © THOMAS FEDRA / MESSE FRANKFURT

Heimtextilin Interior.Architecture.Hospitality -halli on tarjonnut jo usean vuoden ajan kohdistettuja tuotteita ja tietoa erityisesti arkkitehdeille, julkisten tilojen sisustajille, hotelli-alan toimijoille ja muille projektisisustamisen ammattilaisille. Tänä vuonna kansainväliset Interior. Architecture.Hospitality -painottuneet näytteilleasettajat esittelivät innovaatioitaan monenlaisiin käyttötarkoituksiin aina terveydenhuollosta ja hoivapalveluista ulkoilmasisustamiseen ja uudenlaisiin työn tekemisen ympäristöihin.

Uusiin materiaaleihin paneutuvan Library-materiaalikirjaston alueella inspiraatiota antoivat projektisisustamiseen soveltuvat funktionaaliset tekstiilit. Kohokohtiin kuuluivat mm. liekinkestävät tapetit, likaa hylkivä verhoilukangas ja valonkestävä nahka. Sopimusvalikoimaa täydensi Fibres & Yarns -alue koriste- ja verhoilukankaillaan. Interior.Architecture. Hospitality-ohjelmaan kuului myös suuri määrä opastettuja kierroksia, luentoja ja keskusteluja.

Tekoälyratkaisuja ja kestävää kehitystä

Messuilla keskityttiin myös kahteen tämän hetken kuumimmista tulevaisuutta määrittävistä avainaiheista: tekoälyyn ja kestävään kehitykseen. Ratkaisuja ja oivalluksia tarjottiin mm. tekoälyn tekstiilisovelluksiin ja siihen, miten tekoälyohjattua tekstiilien lajittelua voidaan hyödyntää kierrätettyjen tekstiilien jalostamisessa uusiksi langoiksi. Heimtextilin trendinäyttelyssä myös messuvieraat pääsivät testaamaan tekstiilisuunnitteluideoitaan interaktiivisesti ChatGPT-4:n ja Midjourneyn kaltaisilla työkaluilla.

Kestävä kehitys ja kestävä tekstiilituotanto nousivat monella tavalla esiin niin Heimtextilin trendialueella kuin messujen kaikessa ohjelmassa. Heimtextilin trendien New Sensitivity -konsepti keskittyi meneillään olevaan tekstiiliteollisuuden muutokseen ja esitteli mm. jo markkinavalmiita skaalautuvia ratkaisuja erilaisiin tekstiilituotannon ja tekstiilisisustamisen tarpeisiin.

Heimtextilin trendien lähtökohtana oli tänä vuonna tulevaisuuden tekstiilien alkuperä. Trendinäyttelyssä tunnistettiin kolme mielenkiintoista tulevaisuuden tekstiiliteemaa: kasvipohjaiset tekstiilit, biotekniset tekstiilit ja teknologialla muokatut tekstiilit. Sen mukaisesti myös tekstiilien trendivärit ovat värejä, jotka pyrkivät herättämään tunteita ja jotka pystytään toteuttamaan luontopigmenteillä tai uusilla bioteknisillä värjäysprosesseilla.

Trendinäyttelyn kokoamisesta vastasi tanskalainen designtoimisto Spottrends. Näyttelyä täydensi brittiläisen designtoimisto Franklin Tillin kokoama Future Materials -näyttely, joka esitteli nimensä mukaisesti tulevaisuuden materiaaleja ja suunnitteluprosesseja, jotka jättävät positiivisen ympäristövaikutuksen ja palauttavat tai uudistavat resursseja.

Ekologisia näkökohtia painotti myös uusi Econogy -ohjelma. Se esitteli paneelikeskusteluin ja opastetuin kierroksin mm. tekstiilimateriaalien uusia sovelluksia, kiertotalouden lähestymistapoja ja sertifikaattien merkitystä kestävän kehityksen mukaisissa ratkaisuissa.


KUVA: © PIETRO SUTERA / MESSE FRANKFURT

Uusia tuoteryhmiä ja maailmanluokan kumppanuus

Heimtextilissä lanseerattiin myös uusi mattojen Carpets & Rugs - segmentti. Uusi alue sai erinomaisen vastaanoton. Ensimmäistä kertaa maailmanlaajuinen mattovalikoima nähtiin keskitetysti yhdessä hallissa luontevasti osana kokonaisvaltaista tekstiilisisustamista. Mukana oli kansainvälisiä markkinajohtajia, joista valtaosa oli mukana Heimtextilissä ensimmäistä kertaa.

Ensi vuoden Heimtextiliä varten on tiedossa jo lisää uutta mielenkiintoista ohjelmaa: maailmankuulu ja yksi vaikutusvaltaisimmista kansainvälisistä designstudioista, Studio Urquiola, aloittaa yhteistyön Heimtextilin kanssa. Studio Urquiola on espanjalaisen arkkitehdin ja designerin Patricia Urquiolan vuonna 2001 perustama studio, jossa työskentelee noin 70 eri kansallisuuksia edustavaa arkkitehtiä ja sisustussuunnittelijaa. Studio on toteuttanut mm. useita hotellikohteita eri puolilla maailmaa, viimeisimpänä vanhasta palatsista hotelliksi muutettu Six Senses Rome.

Seuraavaan Heimtextiliin on tulossa uraauurtava installaatio, jolla messut ja Studio Urquiola korostavat yhteistä sitoutumistaan innovaatioon, muotoiluun ja kestävään kehitykseen koko tekstiiliteollisuudessa. ”Aloitamme evolutiivisella asenteella ja jatkamme tekstiilien kehittämistä tuotteina niin, että niitä voidaan soveltaa tuotesuunnittelussa, sisustuksessa ja arkkitehtuurissa. Erikoisnäyttely tulee olemaan synteesi työstämme ja visiostamme”, lupaa Patricia Urquiola.

Seuraava Heimtextil järjestetään 14.–17.1.2025.

Lisätietoja: heimtextil.messefrankfurt.com

Teksti: Messeforum

Mitä mieltä olit artikkelista?

vote 1 vote 2 vote 3 vote 4 vote 5

Seuraa Prointerior

Prointerior uutiskirje

UUSIMMAT

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
prointerior 2/2024

prointerior-lehti
mainos_985

AJANKOHTAISTA




Seuraa Prointerior
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prologistiikka »     prometalli »     proresto »     seatec »