mainos_1062

Projektiesittelyt (julkisrakennukset ja -tilat, liikerakennukset ja myymälät)

Selkeäksi suunniteltu lähipalvelukeskus

artikkelikuva: Selkeäksi suunniteltu lähipalvelukeskus

Viime vuonna Helsingin Herttoniemeen valmistunut lähipalvelukeskus Hertsi keskittyy päivittäispalveluiden tarjontaan. Julkisen liikenteen solmukohdassa sijaitseva lähipalvelukeskus palvelee alueen asukkaita ikään katsomatta.

”HERTSI ON sijoitettu risteyskohtaan, ja sinne pääsee helposti metrolla ja muulla julkisella liikenteellä sekä omalla autolla, kävellen ja pyöräillen. Hertsi ei ole suuren mittakaavan vaateliikkeitä pursuava kauppakeskus. Sen sijaan Hertsistä löytyy kaikkea mitä ihminen tarvitsee matkalla töistä kotiin”, kuvailee lähipalvelukeskuksen pääsuunnittelijana toiminut arkkitehti SAFA Harri Koskinen L Arkkitehdit Oy:stä.

Palveluihin keskittyvälle kauppakeskukselle oli tilausta, sillä vaatteiden ja käyttötavaroiden myynti on siirtynyt hyvin pitkälti verkkoliikkeisiin. Ostoskeskuksen sijasta Hertsi on monipuolinen olemisen ja elämisen keskus, jossa toimii muun muassa kahviloita, ravintoloita, apteekki, optikkoliike, kirjasto ja iso päivittäistavarakauppa. Lisäksi Hertsistä löytyy päiväkoti, vanhusten hoiva-asumispalveluita sekä nuorisotilat.

Hertsiin saapuminen on helppoa useiden sisäänkäyntien ansiosta. Herttoniemen metroaseman korttelin kehitystyö on käynnissä. Valmistuttuaan kortteli yhdistetään Hertsiin Itäväylän ylittävällä katetulla kävelysillalla, jonka kautta metroasemalta on helppoa siirtyä lähipalvelukeskukseen.

”Puuteeman avulla on helpompaa hahmottaa minkä hissin luona on ja minne suuntaan hissiltä on edettävä.

”Hertsin keskeinen sijainti helpottaa palveluiden käyttämistä kiireisessä arjessa, kunhan pandemia hellittää ja ihmiset pääsevät taas työpaikoille. Käyttäjäryhmien viihtyvyyden varmistamiseksi suunnittelussa on panostettu selkeyteen ja tilan helppoon hahmottamiseen kokonaisuutena. Johtavana ajatuksena oli luoda erittäin selkeä reitti koko keskuksen läpi siten, että tilan käyttäjälle olisi aina selvää missä kerroksessa hän on”, Koskinen sanoo.

Suunnittelutyön alkuvaiheessa Koskinen tutustui suunnittelutiiminsä kanssa tilan tuleviin ankkurivuokralaisiin ja muihin vuokralaisiin. Suunnittelussa korostuivat sekä liiketilojen vuokralaisten että palvelukeskuksen eri käyttäjäryhmien tarpeiden huomioiminen.

”Prismalle tarvittiin iso liiketila, jonka ohi kulkevan käytävän varrella on lisäksi pienliiketiloja. Nykyään pienliiketilojen osalta on kysyntää aiempaa pienemille tiloille, joihin mahtuu esimerkiksi kampaamo tai suutari. Pieniä liiketiloja on myös mahdollista yhdistää myöhemmin, mikäli isompi liike haluaa vuokrata tilat”, Koskinen sanoo.

kuva

Puuteema ja värien käyttö auttavat hahmottamaan tilaa

”Hertsin lähtökohtana oli vanha, aiemmin rakennettu liikekeskus, jota laajennettiin ja liitettiin ympärillä olevaan kaupunkirakenteeseen, jonka vuoksi Hertsissä on varsinaisten kerrosten lisäksi pienempiä tasoeroja. Esteettömästä liikkumisesta on huolehdittu asiakashissien, liukutasojen ja kulkuväylien selkeyden avulla”, Koskinen kertoo.

Hissien ja liukukäytävien läheisyydessä on jokaisessa kerroksessa infonäytöt, joiden avulla tilan käyttäjät löytävät haluamansa palvelut. Opasteissa käytetään yleisesti tunnistettavia symboleja. Digitaalisia näyttötauluja on myös helppoa muokata tarpeen mukaan.

”Jokainen hissi on merkitty omalla puuhenkisellä teemallaan. Puun juuret ovat pysäköintikellareissa, joista puut kasvavat ylöspäin. Puuteeman avulla on helpompaa hahmottaa minkä hissin luona on ja minne suuntaan hissiltä on edettävä. Pysäköintikerrokset puolestaan on merkitty tunnusvärein, millä helpotetaan takaisin autolle löytämistä”, Koskinen kuvailee.

Puuteema auttaa myös Hertsin nuorempia käyttäjäryhmiä kuten kirjastossa piipahtavia lapsia suunnistamaan lähipalvelukeskuksen tiloissa helpommin. Julkisiin palveluihin, kuten kirjastoon ja wc-tiloihin, opastetaan infonäyttöjen lisäksi opastekyltein, joita on sijoitettu käytävien risteyskohtiin. Palveluiden löytämistä helpottaa myös Hertsin nettisivuilla oleva kartta, jonka avulla voi tutustua palveluiden ja liikkeiden sijaintiin.

”Päiväkodin ja vanhusten hoivakodin sijoittelussa oli huomioitava myös melunsuojaus. Hoiva-asumisen tilat sijoitettiin sisäpihan puolelle, jolloin Itäväylän melu ei kantaudu asuintiloihin häiritsevästi”, sanoo Koskinen.

Hertsin yhteyteen on tänä vuonna valmistumassa kolme asuinkerrostaloa, joiden laaja kattopiha rakennetaan lähipalvelukeskuksen katolle. Kattopihalle sijoitetaan lisäksi päiväkodin leikkialue. Kattopihalla haasteita asettivat tuulisuus ja turvallisuus. Itäväylän suuntainen liikekeskus suojaa pihaa sekä melulta että pienhiukkasilta.

TEKSTI: MERJA MAUKONEN
KUVAT: MARTIN SOMMERSCHIELD / KUVATOIMISTO KUVIO OY

Mitä mieltä olit artikkelista?

vote 1 vote 2 vote 3 vote 4 vote 5

Seuraa Prointerior

Prointerior uutiskirje

UUSIMMAT

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
prointerior 1/2024

prointerior-lehti
mainos_1052
mainos_1036

AJANKOHTAISTA




Seuraa Prointerior
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prologistiikka »     prometalli »     proresto »     seatec »