mainos_1078

Sisäpinnat ja tilaosat

50 vuotta tekstiilejä maailman huipulta

artikkelikuva: 50 vuotta tekstiilejä maailman huipulta

Maailman suurin sisustus- ja projektitekstiilien ammattitapahtuma, Frankfurtin Heimtextil-messut, vietti tänä vuonna 50-vuotisjuhlaansa 7.-10. tammikuuta. Kestävä kehitys oli agendalla sekä kodintekstiilien että projektisisustamisen puolella.

Sen jälkeen, kun Heimtextil vuonna 1971 aloitti 679 näytteilleasettajalla, siitä on kasvanut huikea noin 3 000 näytteilleasettajan ja yli 63 000 messuvierailijan kansainvälinen ammattitapahtuma.

Vaikka tekstiiliala on nykyään suurien haasteiden edessä, Heimtextil on onnistunut säilyttämään vahvan asemansa koko alaa kokoavana areenana. ”Vierailijatyytyväisyytemme on vain kasvanut. Heimtextil on paikka, josta löytyvät uusimmat tuotteet ja trendit”, painottaa Messe Frankfurtin toimitusjohtaja Detlef Braun.

Itse näytteilleasettajien messuosastojen lisäksi Heimtextilin ohjelmassa oli tänäkin vuonna suuri määrä luentoja ja panelikeskusteluja, opastettuja messukierroksia, kilpailuja, erikoisnäyttelyitä, trendejä ja paljon muuta. Tarjoamalla messuvieraille kattavan oheisohjelman, Heimtextil pureutuu tehokkaasti tekstiilialan ajankohtaisiin kysymyksiin ja pinnalla oleviin aiheisiin.

”Heimtextilillä on elintärkeä rooli tekstiiliteollisuudelle ja kaupalle. Mikään muu tapahtuma ei tarjoa yhtä kattavaa määrää tietoa ja ajankohtaisia näkemyksiä alastamme”, vakuuttaa Saksan kodintekstiiliyhdistystä edustava Ottmar Ihling.

Sisustussuunnittelijoiden ja arkkitehtien oma alue

Heimtextil paneutuu nykyään vahvasti myös projektisisustamiseen. Hotellien ja muiden julkisten tilojen sisustaminen on yhä useamman messuvierailijan tavoitteena. Sisustussuunnittelijoille, arkkitehdeille ja muille projektikaupan ammattilaisille Heimtextil tarjosi sekä monipuolisen tuotevalikoiman että hyvät verkostoitumismahdollisuudet.

Julkisen sisustamisen kysyntään messuilla vastasi 370 näytteilleasettajan tarjonta. Nämä interior.architecture.hospitality -teeman alle sijoittuvat yritykset oli nostettu näkyvästi esiin sekä omassa messuluettelossaan että fyysisesti messuhalleissa. Suuri osa heistä sijaitsi hallissa 4.2., josta löytyi myös Interior.Architecture.Hospitality Expo. Tämä teema-alue toi esille tekstiilien uusimmat funktionaaliset ominaisuudet ja projektikauppaa erityisesti kiinnostavat designratkaisut.

Tänä vuonna ensimmäistä kertaa mukaan oli kuratoitu parhaita projektikauppaan sopivia funktionaalisia tekstiileitä esittelevä Library-erikoisnäyttely. Esillä oli ääntä vaimentavia, paloturvallisia, vettä hylkiviä ja erityistä kulutusta kestäviä tekstiilejä. Näiden tuotteiden esimerkkivalikoimaan on mahdollista tutustua myös netissä https://textile-library.com.

kuva

kuva

kuva

Kestävän kehityksen edelläkävijä

Heimtextil kiinnittää erityistä huomiota kestävään kehitykseen ja niihin näytteilleasettajiin, jotka ovat todennetusti sitoutuneet kestävän kehityksen mukaiseen toimintaan. Nämä 259 näytteilleasettajaa oli tänäkin vuonna koottu omaan Green Directory -messuluetteloonsa.

Lisää tietoa kestävän kehityksen kysymyksistä kiinnostuneille messuvieraille ja tulevasta Green Directory -statuksesta haaveileville näytteilleasettajille tarjosi halliin 12.1 koottu Green Village -infoalue. Siellä erilaiset neuvonta- ja sertifiointiorganisaatiot esittelivät toimintaansa ja neuvoivat auditointeihin, sertifiointeihin ja ympäristömerkkeihin liittyvissä asioissa.

Erityisen mielenkiintoinen virstanpylväs Heimtextilin 50 vuoden historiassa on Messe Frankfurtin yhteistyö Yhdistyneiden kansakuntien kanssa. Yhteistyö lanseerattiin Heimtextilissä, jossa YK:n kestävän kehityksen tavoitteet nostettiin esille Green Village -osastolla, sen interaktiivisessa ohjelmassa ja Green Directoryssa. YK:n yhteistyökumppanuuksista vastaavan johtajan Robert Skinnerin mukaan tekstiili- ja muotiteollisuudella on keskeinen rooli YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa.

kuva

kuva

kuva

Trendeissä glamouria ja aktiivia urbanismia

Heimtextilistä ei voi puhua ilman trendejä. Heimtextilin trendikatsaus ja trendinäyttely ohjaavat koko sisustus- ja kodintekstiilien maailmaa. Heimtextilin trendit julkaistiin jo syksyllä, joten esimerkiksi designstudiot olivat jo ehtineet ottaa tulevan kauden suuntaukset huomioon messuilla esiteltävissä kuoseissaan. Paikan päällä messuilla trendit esiteltiin trendinäyttelyssä, jonka oli tänä vuonna koonnut Stijlinstituut Amsterdamin Anne Marie Commandeur.

Millaisia sitten ovat tekstiilien trendit kaudella 2020/21? Heimtextilin trendikatsaus listaa viisi erilaista trendimaailmaa pääteeman ”Where I belong” alle:

Maximum Glam on upea sekoitus käsityötä ja digitaalisesti rakennettua. Tekstiileissä yhdistellään glamouria, liukuvärejä ja spektrejä, tekoturkista, nukkakangasta ja hapsuja, jakardikankaita ja upeita painokuvioita.

Pure Spiritual korostaa uutta luontoyhteyttä valitsemalla orgaanisia aineksia, raakoja materiaaleja ja puhtaita tekstiilejä. Niissä on nähtävissä luonnon merkkejä, orgaanisia rakenteita ja epäsäännöllisyyksiä.

Active Urban etsii käytännöllisiä, mukautuvia ratkaisuja. Hybriditekstiileissä on nähtävissä sileitä pintoja ja hauska sekoitus graafisia kuvioita. Väripaletissa näkyvät univormunsininen, asfaltinharmaa ja kirkkaankeltainen.

Heritage Lux sisältää ylellisyyttä ja loistoa, koristeellisuutta ja kauneutta, ornamenttikuvioita ja houkuttelevia pintakäsittelyjä. Muinaishistorian reflektoinnin tuloksena väripaletti on täynnä arvoituksellista verenpunaista, safiiria ja hohtavaa helmiäistä.

Multi-local kunnioittaa perinteistä käsityötaitoa, jonka alkuperäinen tyyli kohtaa globaalit vaikutteet. Tämä trendi on kunnianosoitus käsin luoduille ja koristeellisille kuvioille, aina heimo- ja kansanperinteiden kuviomaailmasta geometrisiin ja abstrakteihin kuvioihin saakka.

Seuraava Heimtextil järjestetään 12.–15.1.2021.

Teksti: Messeforum
Kuvat: Messe Frankfurt Exhibition GmbH

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

Mitä mieltä olit artikkelista?

vote 1 vote 2 vote 3 vote 4 vote 5

Seuraa Prointerior

Prointerior uutiskirje

UUSIMMAT

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
prointerior 3/2024

prointerior-lehti
mainos_1088

AJANKOHTAISTA




Seuraa Prointerior
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prologistiikka »     prometalli »     proresto »     seatec »