mainos_1043

Runko ja rakennustuotteet (ikkunat)

BLOGI

Kotiin panostetaan, kun maailmalla myrskyää

artikkelikuva: Kotiin panostetaan, kun maailmalla myrskyää

Tuoreen trendiraportin mukaan suomalaiset haluavat panostaa kotiinsa. Arvostamme energiatehokkuutta, vastuullisuutta ja digitaalisuutta sekä unelmoimme muutosta maalle. Trendit näkyvät mielenkiintoisella tavalla myös ikkuna- ja ovimaailmassa.

Elämme myrskyisiä ja epävarmoja aikoja. Kun pandemia laantui ainakin länsimaissa, Euroopassa syttyi sota, jota seurasi korkea inflaatio ja nopeasti nousevat korot. Inwido, johon myös Pihla Group kuuluu, on teettänyt raportin siitä, miten kuluttajat näkevät oman kotinsa tässä tilanteessa. Siihen on haastateltu lähes 3 400 asunnonomistajaa Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Englannista.

Pihla Groupin Teollinen liiketoiminta- ja markkinointijohtaja Minna Keräsen mukaan myrskyisinä aikoina on tärkeää katsoa pidemmälle ja nähdä, mihin olemme menossa. Raportissa nousi esiin erityisesti viisi trendiä:

Genero Oy Ab

1. Energia on ykkönen

Kodin energiatehokkuus on asialistan kärjessä - ja aivan erityisesti Suomessa. Meistä 83 prosentille on tärkeää, että koti kuluttaa mahdollisimman vähän energiaa, kun muissa vertailumaissa keskiarvo on 79 %.

”Lukuja selittää osaltaan Suomen ankara ilmasto. Toisaalta olemme nyt selvästi innostuneet energiansäästöstä. Taloyhtiöissä tehdään paljon energiaremontteja; rakennuksiin hankitaan esimerkiksi ilmalämpöpumppuja ja aurinkopaneeleja sekä uusitaan ikkunoita ja ovia”, Keränen kertoo.

Hänen mukaansa suomalaiset ymmärtävät hyvin lämmön sisällä ja kylmän ulkona pitävien ikkunoiden merkityksen energiansäästössä. Myös tietoisuus erilaisista laseista ja niihin pinnoitteilla saatavista ominaisuuksista on lisääntynyt.

”Maailmalla kehitetään tällä hetkellä myös läpinäkyviä aurinkopaneeleja eli ikkunoita, joissa on aurinkopaneeli sisäänrakennettuna. Toimiviin sellaisiin taitaa olla kuitenkin vielä matkaa.”

Genero Oy Ab

2. Kotini on linnani – ja se vaatii lisää vahvistusta

Kun ympärillä tapahtuu paljon, omaa kotia halutaan turvata. Tämä näkyy kiinnostuksena esimerkiksi turvateknologiaan ja hälytysjärjestelmiin.

Maailman myrskyt ovat nykyään myös hyvin konkreettisia myrskyjä. Ilmastonmuutoksen myötä sään ääri-ilmiöt ovat lisääntyneet: tämä haastaa arkkitehdit ja suunnittelijat kehittämään ratkaisuja, jotka kestävät uusia olosuhteita

Koteja vahvistetaan myös niiden älykkyyttä lisäämällä. Tämä on nyt aikaisempaa helpompaa, kun vaikkapa Googlen ja Applen lukuisia erilaisia sovelluksia voi ohjata yhden yhteisen alustan kautta.

”Ikkunamaailmassa trendi näkyy niin, että kotiin halutaan vaihtaa entistä paremmat ikkunat ja lisätä näin myös asumismukavuutta. Toisaalta kiinnostus erilaisia turvalaseja, -ovia ja -lukkoja kohtaan on kasvanut. Ikkunoihin ja oviin halutaan myös antureita, jotka kertovat, jos ne ovat jääneet lukitsematta”, Keränen kertoo.

Genero Oy Ab
PihlaPRO:lla tuotteiden ympäristövaikutuksia minimoidaan kaikilla osa-alueilla raaka-aineista kuljetuksiin. Esimerkiksi ikkunoiden päämateriaalina käytetään FSC / PEFC -sertifioitua puuta.

3. Kestävä kehitys ja vihreä siirtymä ovat voimissaan

Vaikka maailma ja talous ovat myllerryksessä, kestävästä kehityksestä ei tingitä. Suomessa näin ajatellaan jopa useammin kuin länsinaapurissamme. Suomalaisista 92 % painottaa kotiin ja asumiseen liittyvissä valinnoissaan kestävää kehitystä, kun Ruotsissa vastaava määrä on 81 % ja vertailumaissa keskimäärin 75 prosenttia.

”Suomalaisille kestävä kehitys tarkoittaa muun muassa sitä, että ikkunat ja ovet ovat laadukkaita, toimivia ja kotimaassa valmistettuja”, Keränen selittää.

Myös kiinnostus kierrätystä, kierrätettävyyttä ja käytettyjä tuotteita kohtaan on kasvussa. Vastuullisuuteen kuuluu myös budjetin vastuullisuus – ratkaisujen olisi hyvä olla ystävällisiä paitsi ympäristölle myös omalle lompakolle.

”Ilmiöön liittyy myös esimerkiksi ajatus omavaraisuudesta, kiinnostus vaikkapa puutarhaviljelyyn.”

Genero Oy Ab

4. Vastaliike kaupungistumiselle

Vuosisatoja pitkä kaupungistumisen trendi on saanut vastavoiman. Pohjois-Euroopan suurkaupunkien asukkaista jo 29 % haaveilee elämästä maalla nykyistä suuremmassa kodissa. Suuntaus on ollut havaittavissa jo jonkin aikaa, mutta se voimistui entisestään pandemiavuosien aikana.

”Ilmiöön liittyy ajatuksia luonnonläheisyydestä, aitoudesta, puhtaudesta, ja luonnonmukaisista materiaaleista. Siihen kuuluu myös erityisesti nuorten aikuisten innostuminen puutarhaviljelystä.”

Suomessa trendistä kertoo ennen kaikkea innostumisemme kakkoskodeista. Kesäasuntoja remontoidaan, jotta niissä pystytään asumaan pitemmälle syksyyn tai ehkä jopa ympäri vuoden. Kakkosasunnoilta käsin halutaan tehdä myös etätöitä.

”Tämä kaikki tarkoittaa myös iso buumia ikkuna- ja ovialalle. 44 % kakkoskodin omistajista suunnittelee remontoivansa kakkoskotiaan seuraavan viiden vuoden aikana”, Keränen huomauttaa.

5. Hallintaa halutaan lisää – ja sitä luovutetaan tekoälylle

Yhä useammat kuluttajat, ovat innostuneet myös mittaroinnista, datasta ja digitalisaatiosta Suomalaisista 41 prosenttia seuraa tarkkaan kotinsa energiakulutusta, mutta on kiinnostunut myös esimerkiksi siitä, miten kodin tuotteet on tehty ja toimitettu perille. Erityisesti nuorempi sukupolvi näkee, että digitaaliset sovellukset tarjoavat hyvän välineen kodin hallintaan.

”Tämä vaikuttaa niinkin, että ikkuna- ja ovivalmistajalta vaaditaan entistä enemmän läpinäkyvyyttä: valmistajien on kerrottava tarkkaan esimerkiksi tuotteidensa materiaaleista, hiilijalanjäljestä ja elinkaaresta”, Keränen mainitsee.

Myös tekoälyn käyttö kodeissa lisääntyy ja sitä tullaan käyttämään esimerkiksi kotien sisustuksen suunnitteluun.

”Tekoälylle voi antaa tehtäväksi suunnitella vaikkapa olohuoneen sisustusratkaisun. AI:n visualisoinneista hahmottaa myös nopeasti, miltä erilaiset vaihtoehdot käytännössä näyttävät”, Minna Keränen kertoo.

Inwido on tutkinut myös aikaisemmin sitä, miten kuluttajat näkevät kotinsa. Aikaisemmissa raporteissa on tarkasteltu kuluttajan suhdetta kotiinsa (2012) sekä sitä, miten kuluttaja näkee suhteensa ammattilaisiin (2014) ja älykotiin (2017).

Lue lisää ja löydä inspiraatiota: pihlapro.fi

Teksti: Matti Välimäki

Mitä mieltä olit artikkelista?

vote 1 vote 2 vote 3 vote 4 vote 5

Seuraa Prointerior

Prointerior uutiskirje

UUSIMMAT

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
prointerior 1/2024

prointerior-lehti
mainos_1052
mainos_1036

AJANKOHTAISTA




Seuraa Prointerior
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prologistiikka »     prometalli »     proresto »     seatec »