mainos_373

Kalasatama - se kehittyy sittenkin

KALASATAMA ON kenties visionaarisin Helsingin uusista asuinalueista. Lokakuussa itse New York Times intoutui kertomaan Kalasataman arkea helpottavista palveluista, älykaupunkikokeiluista ja ilmastoystävällisistä energiaratkaisuista. NYT esittelee ”tulevaisuudenkestävän” kaupunginosan, joka toimii Helsingin mallialueena ilmastoratkaisuille ja fiksulle kaupunkikehittämiselle.

Kalasatamassa Helsingin lähestymistapa älykkääseen kaupunkiin – jossa kaupungin data laitetaan palvelemaan kaupunkilaisia – on viety pisimmälle. Tästä esimerkkinä ovat Kalasataman robottiautot, yhteiskäyttötilat, jaetut sähköautot, kattosaunat ja asuntojen uusiutuvat energiaratkaisut.

NYT:in jutussa mainitaan Helsingin tavoite tulla maailman toimivimmaksi kaupungiksi ja esitellään sujuvaa urbaaniarkea. Samalla kerrotaan Kalasatamassa tehtävistä kokeiluista, joilla hankitaan oppeja uusista kaupunkiratkaisuista, joita ei vielä ole markkinoilla.

Toki vastatuultakin esiintyy. Kalasataman tornitaloja – kaikkiaan 8 kpl – rakentava SRV joutui pyytämään kaupungilta lisäaikaa mahtiurakkaansa. Alkuperäisen sopimuksen mukaan SRV:n piti rakentaa 95 prosenttia tornitalojen kerrosalasta vuoden 2024 loppuun mennessä, mutta nyt takarajaksi on asetettu 2027.

Totta on, että Kauppakeskus Redin ja ensimmäisen asuintornitalon, Majakan, toteutus muodostui SRV:lle ennakoitua haasteellisemmaksi. Majakkaan muutettiin sisään loppuvuodesta 2019 ja toinen asuintorni, Loisto, on rakenteilla ja valmistumassa marraskuussa 2021.

Myös keskuksen pohjoispuolelle sijoittuvan kolmannen tornin rakennustyöt ovat käynnistyneet. Kolmostorni rakennetaan Kojamolle Lumo-vuokra-asunnoiksi.

”Tulevaisuus” siis tapahtuu, mutta ei aivan kaavaillussa aikataulussa. New York Times keskittyi jutussaan tulevaisuuden mukanaan tuomiin mahdollisuuksiin, kuten siihen, että syyskuusta lähtien REDIn käytävillä on voinut nähdä pienen, itsenäisesti pyörillä kulkevan robotin. Robotti liittyy Forum Virium Helsingin käynnistämään kokeiluun, jonka tavoitteena on testata uudenlaisia älykkäitä asumisen palveluja sekä etsiä uusia ja kevyitä ratkaisuja pienille kuljetuksille kaupunkiympäristössä.

Robotin tehtävänä on kuljettaa tilauksesta annoksia K-Supermarketista Majakkaan. Asiakkaat voivat tehdä tilauksen talon omasta Asumi-palvelusta tietokoneella/mobiililaitteella ja kuljetusrobotti vie ostokset asiakkaalle kotiovelle tai toimituspisteeseen talon yhteisiin tiloihin.

Tämänkaltaisissa, Kalasatamalle luontevissa ”nopeissa kokeiluissa” tarjotaan yrityksille mahdollisuutta käyttää kaupunginosaa kokeilualustana ja testata uusia palveluja kaupunkilaisten kanssa. Forum Viriumin keskeisenä tavoitteena REDin robottikokeilussa on oppia, miten autonomiset lähetit voivat helpottaa viimeisten metrien kuljetushaasteita urbaanissa arjessa.

Artikkelissa esitellään myös Kalasataman ryhmärakentamiskohde Sumppi, jossa asukkaat suunnittelivat itse unelmiensa kerrostalon rakennuttajan ja konsultin avulla. Taloon saatiin mm. uusiutuvaa energiaa sekä yhteisöllisiä jaettuja tiloja.

Kalasataman noste jatkunee, sillä Helsingin kaupunki kaavailee HAM Helsingin taidemuseon sijoittamista Suvilahden kaasukelloihin Kalasatamassa. Kaupungin selvityksen mukaan taidemuseon sijoittuminen Suvilahteen tukisi kaupunkikehitystä ydinkeskustan ulkopuolella.

Kaasukellot soveltuisivat HAMin käyttöön tietyin rakennusteknisin varauksin. Kulttuurihistorialliset arvot pystyttäisiin ottamaan toteutuksessa hyvin huomioon, selvityksessä arvioidaan.

HAM on yksi Suomen – ja itse asiassa Pohjoismaiden – suurimmista taidemuseoista. HAMin toiminta rakentuu helsinkiläisten, tällä hetkellä noin 10 000 teoksen taidekokoelman ympärille. Merellinen ja urbaani sijainti historiallisessa miljöössä voisi varmasti tuoda HAMin aarteita esille uudella, tuoreella tavalla.

Petri Charpentier

Mitä mieltä olit artikkelista?

vote 1 vote 2 vote 3 vote 4 vote 5

Seuraa Prointerior

Prointerior uutiskirje

mainos_449
mainos_419
mainos_447
mainos_414
mainos_484

AJANKOHTAISTA

mainos_448



Seuraa Prointerior
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »