mainos_359

Runko ja rakennustuotteet (ikkunat, julkisivutuotteet)

Julkisivuremontti vaatii monenlaista osaamista

artikkelikuva: Julkisivuremontti vaatii monenlaista osaamista

Kuva: Lasivuorimaa Oy


Julkisivuremontit ovat korkealla monen taloyhtiön prioriteettilistalla – eikä syyttä. Visuaalisten seikkojen lisäksi huomiota kiinnitetään esimerkiksi energiatehokkuuteen ja siihen, että kokonaisuus on toimiva paketti, joka palvelee talon asukkaita vuosikymmeniä eteenpäin.

Alan äänenkannattaja Julkisivuyhdistys vietti 25-vuotisjuhlagaalaa marraskuussa 2020. Samalla julkistettiin Julkisivuteko-palkinnot, joista arkkitehtuurisarjan voiton pokkasi Huttunen-Lipasti Arkkitehdit Oy. Perusteluissa todettiin, että arkkitehtitoimisto on suunnittelukohteissaan käyttänyt eri materiaalien ominaisuuksia laadukkaasti hyödyksi vuosien ajan. Lisäksi toimiston suunnittelutöissä on arkkitehtoninen kokonaisuus hallittua, yksityiskohtien suunnitteluun on paneuduttu huolella ja myös usein innovatiivisesti pyritty ja onnistuttu kehittämään jotain uutta.

Partneri Risto Huttunen kertoo, että yrityksen 22-vuotisen taipaleen aikana arkkitehtitoimisto on ollut mukana useissa erityyppisissä julkisivuremonteissa. Samalla taloyhtiöiden tietoisuus julkisivuasioista on ilahduttavasti noussut. Tämä näkyy esimerkiksi halukkuutena panostaa arvotalojen entisöintiin:

”Esimerkiksi meillä on nyt Helsingin keskustassa meneillään kaksi peruskorjaus- ja laajennusprojektia, joissa isossa roolissa on palauttaa 50–60 vuotta vanha julkisivu vanhaan loistoonsa.”

kuva
Kuva: Lasivuorimaa Oy

Kuuluuko ratikan kolina sisään?

Huttusen mukaan taloyhtiöt ovat jo varsin valveutuneita energiatehokkuusasioiden suhteen ja innoissaan mahdollisuudesta käyttää lisäeristeitä. Samoin on ikkunoiden laita:

”Jos ajatellaan vanhoja kaksikerroslaseja, niin eristysja desibeliasiat ovat ihan eri maailmasta kuin tänä päivänä. Ikkunatuotteet ovat menneet paljon eteenpäin”, hän pohtii.

Useimmissa Huttunen-Lipastin suunnittelemissa julkisivuremonteissa uusitaan ikkunat vanhaa kunnioittaen aina detaljitasolta lähtien. ”Näin saadaan aikaan kokonaisuus, missä mikään ei osu silmään.”

Kotkalainen Lasivuorimaa Oy valmistaa ikkunoita puu- ja alumiiniprofiileilla, lasi-alumiinijulkisivuja, lasiterasseja, lasikaiteita ja muita lasituotteita mittojen mukaan. Toimitusjohtaja Esa Kujanpää kertoo, että puu- ja alumiini-ikkunoiden suhde on noin 50–50.

”Puuikkunoissa olemme erikoistuneet perinneikkunoihin, joita tehdään 95 % kaikista puuikkunoista.”

Kuin aikakoneella matkustaisi

Perinneikkunoilla on menekkiä etenkin Helsingin kantakaupungissa, jossa arvokohteiden julkisivuja entisöidään tasaiseen tahtiin.

”Tilanne voi olla vaikkapa sellainen, että satavuotiaaseen arvotaloon on tehty ikkunaremontti 1950- tai 60-luvulla. Meidän tuotteellamme palautetaan se alkuperäinen, 1900-luvun alun estetiikka, vanhoine värisävyineen kaikkineen. Samalla päästään parantamaan äänen- ja lämmöneristävyyttä nykyaikaisella lasitekniikalla”, Kujanpää kuvailee.

Vuositasolla Lasivuorimaa Oy on mukana noin 8–10 julkisivuremontissa. Kotkan tehtaalta lähtee maailmalle 5 000 –10 000 ikkunaa vuodessa.

Kujanpään mukaan arkkitehdit ovat aika hyvin kärryillä siitä, millaisia mahdollisuuksia perinneikkunapuolella on – mutta tämä keskustelunyhteys on silti kriittisen tärkeä.

”Me voimme tarjota tietoa ja neuvoja suunnittelijoille, joiden erikoisalaa perinnerakentaminen ei välttämättä ole”, hän linjaa. Helsingin kohteiden lisäksi Lasivuorimaa on ollut mukana toteuttamassa julkisivuremontteja myös esimerkiksi Tampereen ja Turun historiallisissa miljöissä.

”Esimerkiksi Turun Kakolanmäen projektiin meni meiltä yli tuhat ikkunaa.”

Jahkailu ei kannata loputtomiin

Kujanpään mukaan tarve uusille ikkunoille on monessa paikassa ilmeinen – vanhat ikkunat ovat lähes lahoamispisteessä, vuotavat useammasta paikasta ja ovat kaikkea muuta kuin katseenkestävät. Tällöin auttaa suunnitelmallinen ote:

”Kun on julkisivuremontin aika, se täytyy ensin suunnitella hyvin ja sitten toteuttaa ajatuksella ja huolellisesti alusta loppuun. Putkiremontin veroinen koitos se ei kuitenkaan ole, joten liikaa ei kannata hermoilla”, hän rohkaisee.

Lasivuorimaalla sähköpostiin kilahtelee yhteydenottoja nyt tasaiseen tahtiin. Syykin on selvä:

”Suomalainen kiinteistökanta on sen verran varttunutta, että julkisivuremontti on tullut ajankohtaiseksi monessa talossa. Se näkyy lisääntyneessä tarjouspyyntöjen määrässä”, Kujanpää arvioi.

Markkinajohtaja vannoo yhteistyön nimeen

Mikko Vermas on Pihla Groupin taloyhtiömyynnistä vastaavan liiketoimintayksikön vetäjä. Hänen mukaansa taloyhtiöiden hallituksessa osataan usein pyytää nimenomaan Pihla Groupin tuotetta – kuten Pihlaa, Tiiviä tai saman konsernin Sydänpuu-puuikkunoita – tai sitten ”maalisyöttö” tulee isännöitsijältä, suunnittelijalta tai rakennusliikkeeltä.

”Meillä on ammattikumppanit, joiden kanssa teemme jatkuvaa yhteistyötä julkisivuremonttien suhteen”, Vermas kertoo.

Pihla Group Oy on Suomen ikkunamarkkinoiden suurin toimija, joka on toimittanut ikkunoita satoihin tuhansiin asuntoihin. Vermaksen mukaan Pihlalle on kunnia-asia toimia taloyhtiöiden uskottuna neuvonantajana ja auttaa näitä valitsemaan juuri oikeat ratkaisut remonttiinsa.

”Tässä prosessissa on tietenkin ratkaisevan tärkeää, että investointipäätös tehdään riittävin tiedoin. Yksilön ja yhteisön tarpeista se lähtee”, Vermas kuvailee.

kuva
Kuva: Pihla Group Oy

Innovaatiokärjellä kohti parempaa laatua

Tiivis yhteistyö suunnittelijakentän kanssa on niin ikään yksi Pihla Groupin vahvuuksista. Vermas huomauttaa, että yhtiön ammattilaisilla on paljon asiantuntemusta ikkunaratkaisuista – ja sitä suunnittelijat osaavat arvostaa.

”Teknologiat ja ratkaisut kehittyvät koko ajan ja me tahdomme tuoda kentälle ajantasaista tietoa eri mahdollisuuksista”, hän linjaa. ”Me tuomme vuosittain uusia tuotteita markkinoille ja haluamme kertoa niiden ominaisuuksista.”

Yksi talon tuore innovaatio on Antennilasi, joka ohjaa mobiiliverkkojen signaalit asunnon sisälle ja poistaa datanopeuksia hidastavan julkisivuvaimennuksen. Antennilasin ”salaisuus” on lasin pinnoitteeseen työstetty kapea ja lähes näkymätön antennikuvio lähellä ikkunan reunaa.

kuva
Kuva: Pihla Group Oy

Koronakurimuksen helpottaja

Vermas huomauttaa, että koronapandemian aikana rajusti lisääntynyt etätyö näkyy myös kodeissa uudenlaisina vaatimuksina – ja Antennilasi vastaa huutoon tekemällä kodista 5G-valmiin ja mahdollistamalla vakaat ja nopeat yhteydet.

Antennilasi on aivan uusi tuote, joka on herättänyt jo kovasti kiinnostusta”, tietää Vermas.

Yhteistyössä kotimaisen antenniteknologian huippuasiantuntijan StealthCase Oy:n kanssa kehitetty Antennilasi nappasi marraskuussa British Glass -kilpailussa Vuoden innovatiivisin ratkaisu -palkinnon.

Teksti: Sami J. Anteroinen

Mitä mieltä olit artikkelista?

vote 1 vote 2 vote 3 vote 4 vote 5

Seuraa Prointerior

Prointerior uutiskirje

mainos_393

AJANKOHTAISTA




Seuraa Prointerior
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »