Projektiesittelyt (kohteessa mukana)
Mall of Tripla - erinomainen asiakaskokemus suunnittelun lähtökohtana
Mall of Triplan sisäilmeen suunnitteluprosessi poikkesi perinteisistä kiinteistökehityshankkeista, joissa alkuvaiheen suunnitteluratkaisuja ohjaavat pääosin tekniset ja taloudelliset lähtökohdat. Mall of Triplassa tärkeimmäksi tavoitteeksi nostettiin jo alkuvaiheessa erinomainen asiakaskokemus. Suunnittelun kautta pyrittiin löytämään ratkaisut mm. siihen, miten asiakkaat osaavat liikkua luontevasti, kuinka tilojen mittakaavasta saadaan miellyttävä ja miten keskus voi olla samaan aikaan sekä selkeä että yllättävä.
Toinen merkittävä asia oli se, että hankkeen eri osa-alueet, kuten
arkkitehtuuri, sisustussuunnittelu ja kaupallinen suunnittelu, sekä niiden
tekijät, kytkettiin yhteen YIT:n kaupallisen tiimin ohjaamalla konseptisuunnitteluprosessilla.
Yhteistyömalli haastoi eri toimistot perustelemaan suunnitteluratkaisunsa
konseptityöryhmälle sekä tekemään aitoa sisältöön liittyvää
yhteistyötä pelkän teknisen yhteensovittamisen sijasta. Suunnittelun
lähtökohdaksi luotiin yhteinen näkemys, eli konsepti, jonka toteutumisesta
kaikki toimijat osaltaan huolehtivat.
Amerikan työ alkoi ravintolakonseptin kehittämisestä. Konseptissa
otettiin kantaa mm. ravintoloiden lukumäärään, sijoittumiseen sekä ravintolatarjonnan
jakautumiseen. Myös ravintolatoimintojen teknisten lähtökohtien
määrittely yhdessä muiden suunnittelijoiden kanssa oli osa ravintolakokonaisuuden
konseptointia.
Ravintolakonseptin valmistuttua alkoi Mall of Triplan Design Manualin
suunnittelu. Työ piti sisällään keskuksen yleisten tilojen, kuten kauppakeskuskäytävien,
yhteisten ravintola-alueiden ja aukioiden sisäilmeratkaisut.
Löydettävyyden, selkeyden ja visuaalisen kiinnostavuuden takia päädyttiin
ratkaisuun, jossa kauppakeskuksen eri kerroksille luotiin toisistaan
poikkeavat tunnelmat. Aseman ja tapahtuma-aukion muodostama alue,
Little Manhattan, on keskuksen suurin ja näyttävin tilasarja. Tiloja yhdistää
yhtenäinen luonnonkivilattia sekä korkeiden aukiotilojen vaaleat seinäpinnat.
Tapahtuma-aukion korkeat seinäpinnat ovat perforoitua metallilevyä,
jonka takana on värisommitelma. Elokuvateatteri erottuu tummempana
kuutiona, jonka seinään viherkasvit tuovat ihmisen mittakaavan. Asemaaukio
on vaalea kokonaisuus, jonka keskellä on näyttävät kaksikerroksiset
kahvilatilat. Niiden sienimäinen muoto on peräisin ulkoaukion katoksista.
Aseman ylimmän kerroksen seinät on päällystetty vaalealla puulla.
Materiaalivalinta tuo jälleen pehmeyttä ja pienempää mittakaavaa ja tukee
hyvin kerroksessa olevien hyvinvointipalveluiden tunnelmaa.
Keskuksen kolmannesta kerroksesta, Downtownista, löytyy laadukkaita
brändiliikkeitä sekä hyviä ravintoloita. Kerroksen yleisilme on
tapahtuma-
aukiota tummempi. Valaistus on perinteistä kauppakeskusta
himmeämpi ja siksi tunnelma on rauhallinen ja liikkeiden valaistut julkisivut
nousevat hyvin esille. Toisen ja kolmannen kerroksen alakatot ovat
yhtenäistä metallirimarakennetta, joita halkovat kaarevat graafiset kotelot.
Näihin koteloihin on sijoitettu valaistus sekä muu talotekniikka. Kolmannessa
kerroksessa metallirima on sävyltään messinkinen ja toisessa
kerroksessa, Nordic Avenuella, valkoinen. Yhtenäinen rakenne mutta toisistaan
poikkeava sävymaailma luovat mielenkiintoisen kokonaisuuden,
jossa on samaan aikaan omaleimaisuutta ja yhtenäisyyttä. Välipohja-aukkojen
kautta avautuu mielenkiintoisia näkymiä kerrosten välillä.
Alimman kerroksen, Food Marketin, käytävä- ja aula-alueiden yleissävy
on tummahko ja valaistustaso matala. Näin myös päivittäistavarakaupan
tunnelma liittyy jatkumona muun kauppakeskuksen kokonaisuuteen
ja keskikäytävällä olevissa kahviloissa on viihtyisä asioida.
Kokonaisuutena Mall of Tripla on huolellisesti mietitty ja konseptoitu.
Asiakaskokemuksen nostaminen suunnittelun lähtökohdaksi on osoittautunut
onnistuneeksi ratkaisuksi. Kävijöitä on ollut paljon ja palaute on ollut
positiivista. Jo nyt voi sanoa, että Mall of Tripla on kansainvälisesti merkittävä
kauppakeskus.
Teksti: Sami Maukonen / Suunnittelutoimisto Amerikka
Kuvat: YIT