Keski-Pasilan uudeksi keskukseksi muodostuvan Triplan
rakennusprojekti sai alkunsa kymmenen vuotta sitten. Kaupunki ja
Senaatti-Kiinteistöt päättivät vuonna 2010 järjestää suunnittelu- ja toteutuskilpailun.
Kilpailun perusteella toteuttajaksi valittiin YIT arkkitehteinaan helsinkiläinen
Arkkitehdit Soini & Horto Oy ja hollantilainen OMA (Office of
Metropolitan
Architecture). Toteutussuunnitteluvaiheessa OMA jättäytyi
pois, ja YIT valitsi Triplan arkkitehti- ja pääsuunnittelijaksi helsinkiläisen
Arkkitehdit Soini & Horto Oy:n. Yhteistyökumppaniksi tuli Sweco
Architects
Oy, joka suunnitteli Pasilan asemakorttelin.
Kolmen korttelin selkeä kokonaisuus
Voittaneen kilpailuehdotuksen perustana on kolme kaupunkimaista korttelia.
Ne kytkeytyvät tiiviisti ympäröivään liikenneverkostoon. Tavoitteena
oli saada aikaan selkeä, toimiva ja alueelle tulevien näkökulmasta helposti
hahmotettava kokonaisuus.
Koko Tripla on oikeastaan yhtä rakennuskompleksia. Pasilan asema
on tosin oma rakennuksensa, mutta toiminnallisesti kyseessä on yksi
kokonaisuus, selittää arkkitehtiryhmän vetäjä Kalle Soini Arkkitehdit Soini
& Horto Oy:stä.
Pysäköintilaitos, ja sen päälle sijoittuva kauppakeskus valmistuivat
lokakuussa 2019 ja avattiin yhdessä rautatieaseman kanssa ensimmäisenä
Triplan rakennusosana yleisölle. Näiden päällä sijaitsevat toimistoosat
Workery West ja Workery East sekä hotelli, jotka nekin ovat juuri valmistuneet.
Asuntoja valmistuu asteittain. Viimeiset niistä valmistuvat alkusyksyllä
2020.
Lisää asuntoja, toimitiloja ja kaupallisia tiloja nousee lähivuosina
Triplan eteläpuolelle rakennettaviin tornitaloihin erillisen Trigoni-hankkeen
yhteydessä. Se on parhaillaan kaavavaiheessa.
Julkisivusuunnitteluun käytettiin paljon aikaa
Kalle Soinin mukaan Triplasta on muodostumassa kaupunkikeskus, jolla
on jo oma identiteettinsä.
Kauppakeskus on Triplan keskeisiä osia, mutta se on tilavuudeltaan
vain vajaa kolmasosa koko rakennuskompleksista. Kauppojen lisäksi
hankkeeseen mukaan kuuluu palveluita, hotelli, toimistoja, asuntoja, rautatieasema,
sekä bussi- ja raitiovaunuliikenteen terminaali sekä julkista
ulkotilaa.
Alkuperäisen ehdotuksen jälkeen hanke on kehittynyt parempaan
suuntaan. Lähinnä kauppakeskusosan suunnitelmaan tuli muutoksia, sillä
se päätettiin toteuttaa kaksikäytäväratkaisuna. Mutta ulkoasu noudattaa
arkkitehtonisilta periaatteiltaan kilpailuehdotuksen suunnitelmia, siinä ei
jouduttu tekemään kompromisseja, Soini vakuuttaa.
Julkisivujen suunnittelu edellytti huolellista harkintaa – ja testaamista.
Triplan julkisivusuunnitteluun on käytetty paljon aikaa. Esimerkiksi
ulkonevat ikkunaboksit ovat kokonaan uudenlainen kylmärakenne, jonka
takana on normi-ikkunoita. Tuotekehitysprosessi oli teknisesti haastava
– ihan eri juttu kuin jos olisi käytetty valmiita tuotteita kaupan hyllyltä.
Koeseinän avulla testattiin rakenteen lämmönpitävyyttä, lämpiämistä, tuulettuvuutta,
kondenssin muodostumista ja muita ominaisuuksia.
Myös kauppakeskusosan metallinen julkisivupaneeli on suunniteltu
varta vasten Triplaa varten.
Rakennuksen runko on paikallavalettua betonia. Toimistot, hotellit ja
osa asunnoista ovat elementtirakenteisia.
Muotokieleen ja graafiseen ilmeeseen liittyviä yksityiskohtia Triplassa
on laajoilla alueilla.
Katsoimme julkisivujen ilmettä ja materiaaleja suunniteltaessa Helsinkiä
kokonaisuutena, samoin kuin sitä, millaista rakennuskantaa kaupungissa
ylipäätään on. Triplan piti olla tunnistettavissa osaksi Helsinkiä,
Soini perustelee.
Mittakaavan piti kuitenkin olla toinen kuin kantakaupungissa. Rakennus
myös näkyy kauas – Länsiväylälle ja Kansalaistorille asti – mutta kun
sitä lähestyy, se paljastaa itsestään enemmän yksityiskohtia.
Energiatehokkuutta ja hyviä kulkuyhteyksiä
Triplalle on jo haettu ja saatu platina-LEED-luokitus (Leadership in
Energy and Environmental Design). Se toi kiinteistöön monenlaisia ekologisia
ratkaisuja, muun muassa energiatehokasta valaistusta ja vettä säästäviä
vesikalusteita.
Osa Triplasta on julkista viheraluetta. Kauppakeskuksen läpi kulkee
yleinen jalankulkuväylä, toteaa Triplan kauppakeskuksen pääsuunnittelija
Marja-Liisa Honkanen Arkkitehdit Soini & Horto Oy:stä.
Tyypillisesti kauppakeskus muodostaa sisätiloihin oman tunnelmansa
ja avautuu ulos vain paikka paikoin. Luonnonvaloa ja visuaalista yhteyttä
ulkotiloihin on pyritty hyödyntämään aina missä mahdollista, muun
muassa neljällä sisäisellä aukiolla. Sisäinen tilasarja myös helpottaa orientoitumista.
Tilat liittyvät toisiinsa siten, että kulkeminen on luontevaa. Siellä ei itse
asiassa ole helppo eksyä, koska kulkureitit on jäsennelty yksinkertaisiksi.
Triplassa tähän on kiinnitetty erityistä huomiota, Honkanen korostaa.
Kiinteistössä on lisäksi tilavaraus tulevaa metrolinjaa varten.
Myös kamera- ja kulunvalvontaa on asennettu, kuten tämän päivän
rakennuksiin yleensäkin. Alueella liikkuu paljon eri toimijoita, ja eri vuorokaudenaikoina.
Vastaava rakennussuunnittelija Peter Ögård muistuttaa, että edes
pihoille ei ole rakennettu liikkumista estäviä aitoja.
Osa asukkaiden autopaikoista on pysäköintilaitoksessa, joten sinne
pitää olla toimiva ja esteetön kulkuyhteys. Myös bussien ja junien aikatauluopasteita
on asennettu.
Kiinteistöön ja sen lähialueelle on laadittu
ja toteutettu laaja opastussuunnitelma.
Tietoa mallinnettiin ja jaettiin tiimeille
Tiedon hallinta on suunnittelussa keskeistä,
joten Triplan arkkitehtisuunnittelussa
käytettiin paljon 3D-mallinnusta.
Koko Triplasta tehtiin 3D-tietomalli.
Koska Triplan pinta-ala on 355 000 neliömetriä,
siihen mahtuu kaikennäköistä,
Soini arvioi.
Nykyisin rakennukset ovat hyvin teknisiä
ja monimutkaisia kokonaisuuksia.
Tietomalli helpottaa myös tässä yhteensovituksessa,
Honkanen lisää.
Malli jaettiin 25 osaan, joita oli mahdollista
yhdistellä eri tavoin. YIT ja suunnittelijat
saivat kesällä 2019 palkinnonkin
toimivasta mallinnuksesta,Tekla BIM
Awards -tietomallidiplomin.
Rakennustyöt paikan päällä alkoivat
2015. Kyseessä oli siis pitkäaikainen
hanke, jolloin tilanteet ehtivät rakennusaikanakin
muuttua monella tavalla. Kokonaisuuden
hallinta oli haastavaa, Honkanen
muistelee.
Hän kiittelee, että yhteistyö eri toimijoiden
ja viranomaisten välillä sujui hyvin.
Tripla on ollut malliesimerkki suomalaisesta
yhteistyökyvystä ja -osaamisesta.
Kertaakaan rakentamisen aikataulu ei joutunut
kärsimään sen vuoksi, ettei tarvittavia
lupia ja päätöksiä olisi saatu ajallaan
aikaiseksi tai kysymyksiä yhdessä ratkaistua.
Kaikki venyivät parhaimpaansa.
Projektin aikana tehtiin paljon selvitysja
konseptointityötä, toteutus- ja konepajasuunnittelua
sekä tuotantopiirustusten
viimeistelyä. Triplan arkkitehtisuunnittelutiimissä
oli enimmillään noin 50 henkilöä,
mukaan luettuina Swecon arkkitehdit.
Tämän kokoluokan hankkeeseen kellään
ei voi olla resursseja valmiina, Soini
epäilee.
Rakennustöitä tehtiin etuajassa
Rakennushankkeessa YIT toimi päätoteuttajana
ja rakennuttajana.
Tripla oli aika mittava projekti. Hankkeessa
oli ensin paljon suunnittelua ja sitten
paljon rakentamista, luonnehtii YIT
Suomen rakennuttamisen johtaja Jarkko
Pakkala.
Projekti oli jaettu eri lohkoihin niin
suunnittelua ja toteutusta kuin rakennuslupien
hakemistakin varten. Pysäköintilaitos,
kauppakeskus, toimistot, hotelli, asema
ja asunnot olivat kaikki erillisiä lohkoja –
mutta nekin kaikki olivat isoja palasia.
Myös suunnitteluvastuut ja YIT:n oma
organisaatio oli käytännön syistä jaettu
pienempiin osiin. Työmaalla YIT teki monia
asioita itse, mutta aliurakoitsijoitakin tarvittiin
paljon, jopa useita satoja. Kuusivuotisen
rakennusvaiheen aikana tapahtui joitakin
konkurssejakin, ja uusia toimijoita oli etsittävä jatkamaan töitä. Enimmillään työmaalla oli noin 200 toimihenkilöä
ja 3 000 työntekijää.
Resurssien riittävyys ylipäätään oli kriittinen kysymys, varsinkin kun
juuri samoihin aikoihin rakennettiin muun muassa Helsingin Kalasataman
aluetta sekä suuria sairaalarakennuksia.
Osa Triplasta on rakennettu kiskojen päälle, ja varsinkin rautatieaseman
kohdalla liittymäpinnat olivat teknisesti haastavia. Oli vahvistettava
perustus- ja runkorakenteita, purettava asema ja rakennettava uusi tilalle,
ja sitten toteutettava toimistotiloja siihen yläpuolelle, Pakkala kertoo.
Aikataulukin oli alun perin vedetty tiukalle. Pyrimme kuitenkin saamaan
osia rakennuksesta valmiiksi etuajassa, koska se helpotti muiden
osien rakentamista. Alueelle piti rakentaa uutta siltaakin, ja myös maanrakennustöitä
oli varsin paljon.
Paloturvallisuudessa paljon pohdittavaa
Triplan kauppakeskuksessa ja pysäköintilaitoksessa on pääosin paikalla
valettu runko.
Tällä tavoin rakenteisiin saatiin pitemmät jännevälit ja enemmän kerroskorkeutta.
Ylemmissä kerroksissa käytettiin elementtirakentamistakin,
selostaa Pakkala.
Hänen mukaansa runkorakenteita tehtiin työmaalla yötä myöten ja
kahdessa vuorossa.
Arkkitehtisuunnittelun lisäksi myös rakennesuunnittelu oli jaettu usealle
suunnittelutoimistolle. Rakenne-, lvi- ja paloteknisissä suunnitelmissa
käytettiin hankkeen vaativuuden vuoksi kolmannen osapuolen tarkastusmenettelyä.
Isokokoisen kiinteistön palotekninen suunnittelu oli vaativa osaprojekti.
Poistumisreitit oli harkittava huolellisesti. Triplaan asennettiin
sprinklerijärjestelmä.
Myös työmaa-alueen paloturvallisuus oli otettava huomioon, samoin
kuin turvalliset rajapinnat työmaan ja ensimmäiseksi käyttöön otettujen
rakennusosien välillä.
Kauppakeskukseen tuli 250 vuokralaista. Kaikkien suunnitelmat piti
koota yhteen jo hyvissä ajoin.
Erityishuomiota edellytettiin myös Triplan julkisivujen toteutuksessa.
Sekä kauppakeskuksen 3D-paneelijulkisivuista että ylempien kerrosten
ulokeikkunallisista box-julkisivuista jouduttiin rakentamaan malliseiniä, joiden
toimivuutta testattiin etukäteen.
Suunnittelussa mukana olleille Tripla oli kerran elämässä -projekti.
Se oli raskas mutta palkitseva hanke, jossa saatiin aikaan hyvä lopputulos,
Pakkala tiivistää.
Teksti: Ari Mononen
Kuvat: Mikael Lindén