mainos_1039

Yhteistyössä (Sisustussuunnittelijat SI)

Suomalainen kivi kestää aikaa

Teksti: Virpi Illman

artikkelikuva: Suomalainen kivi kestää aikaa

JO ROOMALAISET gladiaattorit makasivat marmoripenkeillä kylpylöissä. – MITÄ? Voiko kiveä käyttää kosteiden tilojen sisustusmateriaalina? – Kyllä todellakin voi ja eritoten suomalaista kiveä.

Hetkittäin tuntuu, että olemme vieraantuneet aidoista materiaaleista, kun tarjolla on niin paljon erilaisia vaihtoehtoja. Uusia tuotteita on kehitelty haasteeseen löytää entistä kustannustehokkaampia pintamateriaaleja. Kuluttaja ei löydä punaista lankaa tekemiselleen ja yhä useammin vaikuttaa, että myös ammattilaiset ovat vieraantuneet luonnonmateriaaleista. Kun tietotaitoa ei ole riittävästi, niin ennakkoluulot ja väärät uskomukset haittaavat kestävää päätöksentekoa. Olen ilolla seurannut keskustelua siitä, että rakentamisessa voitaisiin tulevaisuudessa nähdä muitakin arvoja, kuin vain mahdollisimman nopeat tuotot. Tietysti tuotot ja kannattavuus ovat olennaisia, mutta en halua uskoa, että laatu ja luonnonmateriaalit olisivat ristiriidassa tuottavuuden kanssa. Kysymys on enemmänkin näkökulmasta. Siitä kuinka pitkälle eteenpäin katsotaan.

Luonnonkivi on uskomattoman monikäyttöinen sisustusmateriaali: erilaisten pintojen miellyttävä tuntu, klassinen kauneus ja ennen kaikkea sen helppohoitoisuus ja kestävyys. Kun valitaan aikaa kestävä, oikea materiaali oikeaan paikkaan, niin ei ole tarvetta remontteihin nopealla syklillä. Harmittavaa nähdä, että valtavan arvokkaissa asunnoissa ihmistä lähellä olevat materiaalit ovat usein halvinta mahdollista jäljitelmää ja yleensä ulkomailta tuotettua tavaraa.

– Mihin katosi ympäristötietoisuus, vastuullisuus ja isänmaallisuus?

Asiantuntijaroolissa pitäisi välillä pysähtyä miettimään vastaavatko valinnat henkilökohtaisia arvoja. Useimmiten projektit ovat täynnä haasteita ja kompromisseja tilan, käyttäjän, kustannusten tai aikataulujen muodossa. On tärkeä miettiä, mitä vastuullisuus omassa arjessa tarkoittaa. Kuinka hyvin olen selvillä omien yhteistyökumppaneideni tuotantoketjuista ja ohjaavatko suunnitelmani hankkimaan tuotteita, joilla on pitkä ja ekologinen elinkaari. Rohkaisen pitämään kiinni omista näkemyksistä ja ohjaamaan projekteja kestävämpään suuntaan. Todellisuudessa onnistumista tarkastellaan pitkässä perspektiivissä; miltä rakennus näyttää kymmenen- tai sadan vuoden päästä. Aitous ei katoa.

Virpi Illman

Kirjoittaja on sisustussuunnittelija SI, joka on tehnyt kotien ja julkitilojen sisustuksia 25 vuotta. Hän toimii tällä hetkellä Sisustuskivien myyntipäällikkönä Tulikivi Oyj:ssä.

Mitä mieltä olit artikkelista?

vote 1 vote 2 vote 3 vote 4 vote 5

Seuraa Prointerior

Prointerior uutiskirje

UUSIMMAT

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
prointerior 1/2024

prointerior-lehti
mainos_1052
mainos_1036

AJANKOHTAISTA




Seuraa Prointerior
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prologistiikka »     prometalli »     proresto »     seatec »